The Wolf of Wall Street

Originaltitel: The Wolf of Wall Street
Regissör:Martin Scorsese
Utgivningsår:2013

Om The Wolf of Wall Street:

Efter att ha förlorat sitt jobb på Wall Street startar Jordan Belfort ett eget företag som specialiserar sig på billiga aktier. Tillsammans med affärspartnern Donnie Azoff blir de, med hjälp av tvivelaktiga metoder, mycket framgångsrika och vältrar sig i lyx och ständigt festande. Deras brottsliga affärer gör dock mer och mer väsen av sig och det dröjer inte länge innan FBI-agenter börjar ana något, vilket ställer Jordan inför flera avgörande vägskäl.

Titel: Wall Street
Regissör: Doug Liman
År: 2017
Genre: Drama, Komedi, Action, Kriminalare, Thriller
American Made

Leonardo DiCaprio, Jonah Hill, Margot Robbie, Matthew McConaughey, Kyle Chandler, Rob Reiner, Jon Bernthal, Jon Favreau, Jean Dujardin, Joanna Lumley, Cristin Milioti, Christine Ebersole, Shea Whigham, Katarina Cas, PJ Byrne, Aya Cash, Kenneth Choi

Terence Winter

Drama, Komedi, Kriminalare, Biografi

Recension The Wolf of Wall Street

- August Dellert sätter betyg 5 och skriver:
The Wolf of Wall Street är en efterlängtad tillbakagång till Scorseses storhetstid och en riktigt grym början på ett mycket lovande filmår.

Recension av The Wolf of Wall Street - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250
Diskussioner om The Wolf of Wall Street  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Wolf of Wall Street (345 st)
Xtro (Anmäl)   15/10 2018
I en tid då nästan alla filmer känns som sömlösa lapptäcken av klichéer tycker jag faktiskt The Wolf of Wall Street står ut, visserligen lite som en ny Goodfellas eller Casino, men det finns ju i alla fall inte ett överflöd av liknande filmer. Hill & Dicaprio är oförglömliga tillsammans.
karlmats (Anmäl)   14/7 2018
Jag drog mig för att se den här för att jag tänkte att jag bara skulle bli irriterade på alla karaktärer. Samtidigt gillar jag ju både Scorsese och DiCaprio och fascineras över Wall Street så jag vet inte varför jag så väldigt skeptisk till detta. Tre timmar är ju jävligt långt, men jag håller ändå intresset uppe hela vägen igenom och Leos karaktär må vara osympatisk, men han är ändå ganska underhållande. Även Jonah Hill lyckas mot all förmodan göra en stabil (fast samtidigt sjukt instabil) insats som den ständigt uppfuckade högra handen till Belfort. Vilket liv de levde alltså, min uppfattning är fullt ut att det här inte är glorifiering utan skildring av det absurda. Jag gillar samtidigt att det inte ges några direkta moraliska pekpinnar, det överlåts till publiken att själva inse hur vansinnig hela den här cirkusen är, dock inte helt utan åtminstone en gnutta avundsjuka och intresse. Som nån skrev, världen är uppfuckad bortom all räddning, och folk är nånstans ändå ok med det. Det blir en ganska stark 3a till slut, det är en film som är svår att släppa så här i efterhand.
Kayuzuzu (Anmäl)   26/2 2018
Lagom underhållande, alldeles för lång och trots att jag är imponerad av att den riktiga personen kunde lämna ut ett sånt osmickrande porträtt av sig själv så känns det ändå som att han "sålt på oss" den här smörjan och tjänar pengar på det. Och det vill jag inte stödja. Alldeles för mycket obehaglig verklighet av sexism, rasism och allmän douchighet utan att det på något sätt tycks drabba huvudpersonen i slutändan. Se den för att den är en verklig insikt i hur korkadeo folk blir när de
Solidus (Anmäl)   14/1 2018
”The Wolf of Wall Street” bjuder på ytan en galen film där "Caligula" möter finansvärlden. Det gäller inte vara känslig, för filmen vill och vågar uppröra. Sedan kan man diskutera om filmen glorifierar materialismen, eller om det är en satir, packad i en lyxförpackning. Det låter jag vara osagt. Snyggt och underhållande är det och Leonardo DiCaprio gör ännu en stabil insats i huvudrollen. Däremot tycker jag att filmen är för lång för sitt eget bästa. Det blir utdraget mot slutet. Sevärd produktion? Absolut, men inte i känsligt sällskap.
Florian1978 (Anmäl)   3/1 2018
Vilken fruktansvärd film! Det finns två dominerande ämnen: sex och droger. Och för att variera temat förekommer även droger och sex. Filmen vill toppa Oliver Stones "Wall Street" från 1987 men misslyckas kapitalt. "Wolf" lånar friskt från Stones klassiker: far, flickvän med designambitioner, osv. Men till skillnad från "Wall Street" blir kritiken mot kapitalismen en liten fotnot i "Wolf". Istället får vi repetitivt titta på sex- och drogorgier. Pinsamt!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Wolf of Wall Street
Se filmen