The Woman Who Left

Originaltitel: Ang babaeng humayo
Regissör:Lav Diaz
Utgivningsår:2016

Om The Woman Who Left:

En kvinna söker hämnd på sin älskare efter 30 år som oskyldigt fängslad.

John Lloyd Cruz, Michael De Mesa, Cacai Bautista, Shamaine Buencamino, Mae Paner, Charo Santos-Concio, Nonie Buencamino, Mayen Estanero, Marjorie Lorico, Lao Rodriguez, Kakai Bautista, Jo-Ann Requiestas

Lav Diaz

Drama

Filippinerna
Med i listor: Guldlejon i Venedig
Diskussioner om The Woman Who Left  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Woman Who Left (2 st)
KimEkberg (Anmäl)   10:38 10/1
Tycker den här filmen var bättre och mer samlad än Diaz senare filmer dessförinnan, både sett till längden och det tekniska arbetet såsom foto och ljud. Det är ju på ett sätt en vanlig film i utsträckt format, men på ett sätt är det också inte det. Det blir mycket rumlande i natten, fin representation, och höjdpunkter i karaokescenen och strandscenerna. Mycket vackert.
emilstjernholm (Anmäl)   28/1 2017
Det är intressant att The Woman Who Left belönades med guldlejonet. Diaz typiska stildrag som den statiska kameran, de udda karaktärerna i samhällets periferi och de långa tagningar märks även här. Samtidigt når den enligt min mening inte upp i samma höjder som Norte, the End of History från 2013 och From What Is Before från 2014. Detta beror på att tvetydigheterna är färre, för det mesta vet jag var jag är på väg. Det där famlande osäkerheten som åskådare är annars en av de egenskaper jag uppskattar mest med Diaz filmer.