Thelma

Originaltitel: Thelma
Regissör:Joachim Trier
Utgivningsår:2017

Om Thelma:

Thelma har vuxit upp med strängt religiösa föräldrar i en liten by på norska västkusten. När hon börjar studera i Oslo öppnar sig en ny värld. Och nya känslor, inte minst för väninnan Anja. Samtidigt har hon börjat få märkliga, återkommande anfall som läkarna inte hittar någon orsak till. Men när Thelma kopplar ihop anfallen med sina känslor så väcker det oanade krafter till liv. Krafter som släpper fram mörka minnen från det förflutna.

Titel: A Man Amidst Bees
Regissör: Neil Breen
År: 2014
Genre: Drama, Thriller, Fantasy
Fateful Findings

Eili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen, Ellen Dorrit Petersen, Grethe Eltervåg, Marte Magnusdotter Solem, Anders Mossling, Vanessa Borgli, Steinar Klouman Hallert, Ingrid Giæver, Oskar Pask

Joachim Trier, Eskil Vogt

Drama, Romantik, Thriller, Mysterium

Danmark, Frankrike, Norge, Sverige
Diskussioner om Thelma  (0 diskussioner)
Kommentarer om Thelma (17 st)
Bumbi78 (Anmäl)   22:21 2/9
En bra komplex story med många bottnar. Mer drama än rysare, men fungerar på båda planen. Hade blivit ett högre betyg om den haft ett annat inte lika abrupt slut.
Sture Stenhög (Anmäl)   02:19 29/5
Joachim Trier verkar gilla att göra filmer om att inte riktigt passa in i världen, och han gör det återigen bra, så varför inte? Jag antar att de övernaturliga inslagen här ska representera den kraft som religion kan ha hos människor, och filmen illustrerar bra hur den kraften kan användas både positivt och destruktivt. Ändå tycker jag inte att det helt faller på plats. Jag får intrycket av en regissör som har väldigt bra självförtroende, så bra att det ibland slår över i svulstigt storhetsvansinne. Jag vet inte riktigt om filmen har den tyngd den vill ha, men det är ju fullt möjligt att felet ligger hos mig. Hursomhelst är det kul att se så här idémässigt ambitiösa filmer i Norden, och på det stora hela är den lyckad
Ghostface (Anmäl)   14:41 1/5
En intrig som inte är tillräckligt intressant för att fångas och inte är tillräckligt effektfull för att skrämmas. Ensamhet är dock ett tema som borde utvecklas djupare i skandinavisk skräckfilm.
haajen (Anmäl)   14:02 24/4
Snyggt och välspelat men också för långt och lite väl ihåligt emellanåt. Känns emellanåt som en greatest hits från tidigare filmer i skräckgenren. För mig växte filmen mot slutet då Thelma blir alltmer komplex som karaktär. Om du ska se den förvänta dig ingen skräckfilm för skrämd blir en inte.
stgurgel (Anmäl)   15/12 2017
Riktigt vass regi, foto och skådespeleri som vanligt från Joachim Trier, men berättelsen är ingen riktig fullträff
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Thelma