Betyg idag: 1 212 Besökare idag: 5 618

Originaltitel: Thelma & Louise
Regissör:Ridley Scott
Utgivningsår:1991

Om Thelma & Louise:

Louise jobbar som servitris och har problem med sin pojkvän Jimmy. Thelma är gift med Darryl som vill att hans fru håller sig i köket. En dag bestämmer sig Thelma och Louise att lämna sina liv bakom sig. Det hela börjar som ett äventyr men vid en vägkrog i Arkansas förändras deras liv för alltid.
Se filmen på iTunes

Regissör: Michael Winterbottom
År: 1995
Genre: Drama, Thriller
Fjärilskyssar

Susan Sarandon, Geena Davis, Michael Madsen, Harvey Keitel, Brad Pitt, Christopher McDonald, Stephen Tobolowsky, Timothy Carhart, Lucinda Jenney, Jason Beghe, Marco St John, Ken Swofford

Callie Khouri

Drama, Kriminalare, Thriller, Äventyr, Roadmovie

Thelma and Louise

USA, Frankrike

Recension Thelma & Louise

- Vera sätter betyg 4 och skriver:
Ta en roadmovie och blanda den med mycket girlpower, samt välskrivna rollkaraktärer och ett jävlaranamma. Då får man inte bara en av filmhistoriens starkaste filmer, utan även en film som rörde om rejält i den dominerande manskulturen. Filmen utspelar sig i den amerikanska västern under 50-talet. Thelma (Geena Davis) är hemmafrun som underkuvas av sin man, och aldrig får göra något roligt. Louise...

Recension av Thelma & Louise - Läs hela!

Med i listor: Roadmovie Top 50
Diskussioner om Thelma & Louise  (0 diskussioner)
Kommentarer om Thelma & Louise (410 st)
Malleureuse (Anmäl)   17:01 6/11
Underhållande, gripande och totalt hjärtskärande symboliskt drama om kvinnlig frigörelse under rått manligt förtryck. Klart toppbetyg.
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/9 2016
Skådespelarna kan man inte klaga på. Storyn däremot är ganska tunn och filmen hade kunnat göras bättre. Svag 3:a.
Dream (Anmäl)   26/8 2016
En av dem större klassikerna från 90-talet! Visades ganska ofta på Teven, så folk som levde på 90-talet har garanterat sätt Thelma & Louise! Ett plus är att det handlar om kvinnor istället för män, var en stor bedrift på sin tid och även idag, sorgligt nog är den rätt så medioker.
film_Alex (Anmäl)   3/8 2016
Underhållande rulle för en kväll där vi får följa två kvinnor på rymmen längs USAs vägar. Frihet, romantik, våld och skönhet. Ridley Scott m.fl har gjort ett bra verk som jag gärna rekommenderar.
Tatty (Anmäl)   12/4 2015
Grym bra film ända från början till slutet. Tröttnar aldrig på filmen. Riktig spännande hela filmen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Thelma & Louise