The Theory of Everything

Originaltitel: The Theory of Everything
Regissör:James Marsh
Utgivningsår:2014

Om The Theory of Everything:

Bara tjugoett år gammal fick Cambridgestudenten Stephen Hawking beskedet att han drabbats av en sjukdom som angriper hans motoriska funktioner, hans tal och rörelseförmåga. Han har två år kvar att leva meddelar läkarna. Men Stephen vägrar att acceptera sitt öde och med obrutet stöd från sin unga hustru kämpar han mot sjukdomen för att kunna slutföra sin doktorsavhandling. Femtio år senare bidrar Stephen Hawking i högsta grad fortfarande till förståelsen av vår värld som en vetenskapens frontfigur.
Se filmen på Plejmo

År: 2014
Genre: Drama, Thriller, Krig
The Imitation Game
Titel: Fjärilen i glaskupan
Originaltitel: Le scaphandre et le papillon
Regissör: Julian Schnabel
Originaltitel: You're Not You
Regissör: George C Wolfe
År: 2014
You're Not You

Eddie Redmayne, Felicity Jones, Charlie Cox, David Thewlis, Harry Lloyd, Simon McBurney, Abigail Cruttenden, Lucy Chappell, Charlotte Hope, Emily Watson, Maxine Peake, Christian McKay, Enzo Cilenti, Georg Nikoloff, Alice Orr-Ewing, Guy Oliver-Watts

Anthony McCarten

Drama, Romantik, Biografi

Storbritannien

Recension The Theory of Everything

- Albion1 sätter betyg 3 och skriver:
Tydligen innehåller de flesta brittiska bokhyllor Stephen Hawkings bok A Brief History of Time, men endast en liten andel av ägarna har faktiskt läst den. Nu har vi en film om mannen själv och hans relation med sin fru, baserad på hennes bok om dem. Filmen detaljerar inte Hawkings arbete och hans banbrytande teorier om tid, rum och materia, vilket förmodligen är en bra sak för oss mindre kunninga,...

Recension av The Theory of Everything - Läs hela!

Diskussioner om The Theory of Everything  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Theory of Everything (130 st)
Makta (Anmäl)   30/3 2018
Har inte någon större koll hur riktig filmen är då jag inte har följt Stephen något speciellt. Men bortsett från det så är filmen bra även om den ibland känns lite slö.
karlmats (Anmäl)   4/2 2018
Jag är inget större fan av biografi-filmer eller av Eddie Redmayne så det är väl kanske inte så konstigt att jag inte hoppar av entusiasm över det här. Man gör det bra, man får följa Hawkings lite grann, han hittar på nån ny teori, han ligger i trappan och krälar och sen får han beröm av nån ryss och då applåderar alla. Nja jag är inte helt övertygad så det blir nog inte mer än en 2a även om Redmayne förmodligen lagt ner kropp och själ i detta och kanske är Oscarn han fick välförtjänt.
dafreakish (Anmäl)   3/2 2018
Magnifik Redmayne förtjänar sin Oscar för sitt porträtt av geniet Hawking i denna bitvis gripande film om hans liv och forskning. Jones är perfekt som hans fru som kämpar i med- och motgångar och filmen håller uppe intresset och undviker de falluckor den lätt hade kunnat falla genom. En utmärkt biografi om en av samtidens viktigaste forskare.
92axha10 (Anmäl)   19/12 2017
Det enda som håller den här väldigt tröttsamma och klichéfyllda film är Eddie Redmaynes insats. För mig räcker inte det för att uppskatta den här röran.
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Theory of Everything