There Will Be Blood

Originaltitel: There Will Be Blood
Regissör:Paul Thomas Anderson
Utgivningsår:2007

Om There Will Be Blood:

En berättelse om familjerelationer, girighet, religion och olja i förra sekelskiftets Kalifornien, där allting kretsar kring en man och hans projekt i oljeindustrins barndom.
Se filmen på Plejmo

Regissör: David Lean
År: 1962
Genre: Drama, Äventyr, Krig
Lawrence av Arabien

Daniel Day-Lewis, Paul Dano, Dillon Freasier, Kevin J O'Connor, Ciarán Hinds, Russell Harvard, David Willis, David Warshofsky, Sydney McCallister, Hans Howes

Paul Thomas Anderson

Drama

Oil!

Recension There Will Be Blood

- JagÄrFilm sätter betyg 5 och skriver:
Oscarstatyetterna som filmen knep, bästa manliga huvudroll och bästa foto, symboliserar enligt mig väldigt väl vad som är bra med filmen. För mig som älskar filmkonst är det en ren njutning att följa med Robert Elswit när han filmar Kaliforniens landskap, samt att se hur Daniel Day-Lewis brinner ihop mer och mer i rollen som den girige Daniel Plainview. För hela filmen är verkligen placerad i Daniel...

Recension av There Will Be Blood - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Populärt och billigt, Sofia Int. Film Festival 2008 - långfilmer
Kommentarer om There Will Be Blood (727 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   30/8 2017
Trovärdig film om vad framgång ofta innebär.
hardcore (Anmäl)   28/1 2017
Mästerverk rakt igenom. Skulle kunna prata i timmar om hur bra dano och day lewis är men låter mitt betyg svara för sig självt. Enda negativa är att. Inte dano fick en Oscarsnominering också.
RustyFilm (Anmäl)   6/12 2016
Paul Thomas Anderson levererar här en mycket trovärdig och realistisk film-berättelse om en oljeborrares tuffa och ensamma liv. Handlingen är förlagd till tidigt 1900 tal och miljön är ett kargt och ofruktbart Kalifornien. Bildberättandet är tungt nästan poetiskt (tror det går upp mot 20 minuter innan första repliken fälls). En häftig upplevelse som ligger en bit från det ”vanliga” är det att följa den enstörige huvudpersonen Daniel Plainviews (spelad av Daniel Day-Lewis) när han bygger sitt alldeles egna oljeimperium.
sille (Anmäl)   18/11 2016
Magisk, ogreppbar, unik. Som en mix mellan Barry lyndon och The Shining. Lite lång möjligen men grym film!
Jamesa (Anmäl)   21/9 2016
Fantastisk film. Oerhörd. Höjer upp till en femma.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till There Will Be Blood