They Shall Not Grow Old

Originaltitel: They Shall Not Grow Old
Regissör:Peter Jackson
Utgivningsår:2018

Om They Shall Not Grow Old:

Dokumentär där Peter Jackson har restaurerat, lagt till färg och låtit röstskådespelare läsa in soldaternas konversationer till det ljudlösa filmmaterialet från första världskriget. Fokuset ligger på brittiska soldater.

Dokumentär

Storbritannien, Nya Zeeland
Diskussioner om They Shall Not Grow Old  (0 diskussioner)
Kommentarer om They Shall Not Grow Old (7 st)
starsky (Anmäl)   08:27 16/3
Snyggt gjort och bra storytelling men lite uppskrivet att hela filmen skulle vara bearbetad. Många partier ärbara berättade med teckningar. Men viktig att se.
Jaganatha (Anmäl)   21:03 14/3
Snygg och intressant dokumentär om ett helt förfärligt ämne - första världskrigets fullständiga vansinne. Mycket nytt kommer inte fram, men det gamla bildmaterialet får åtminstone lite nytt liv och kan kanske bidra till att dämpa känslan av att det där med krig inte alltid är en så dum idé, för det är det. Bitvis rätt magstarkt, dessutom.
goeran (Anmäl)   21:45 13/3
Peter Jacksons dokumentärfilm om Första världskriget sett ur ett brittiskt perspektiv, They Shall Not Grow Old, är inte inte ointressant men tillför kanske inte så mycket nytt (även om ansatsen med att färglägga gamla svartvita filmer etc imponerar). Betyg 3.
emilstjernholm (Anmäl)   30/12 2018
Jag sympatiserar med Jacksons ansats – att göra första världskriget och dess fasor intressant för en yngre generation. Vissa saker funkar bättre än andra. Jag gillar färgläggningen och greppet med att låta röstskådespelare läsa in repliker, som tolkats av läppläsare, är fruktbart. Men Jacksons påstående att han med datorers hjälp kan "erase the technical limitations of 100 year old cinema" är en enorm överdrift. Exempelvis använder Jackson kända filmsekvenser filmade av Geoffrey Malins och J. B. MacDowell, men väljer små rutor att zooma in på, vilket gör att kvalitén blir lidande. Tydligast är detta när Jackson försöker få till närbilder. Ett annat problem är det faktum att det knappt finns audiovisuellt material från själva striderna. Jackson försöker lösa detta med att veva visa sekvenser flera gånger - t.ex. en mina som sprängs. Nu handlar väl dessa stora ord mest om PR och marknadsföring, men det är enligt min mening osnyggt att inte erkänna de faktiska filmfotografernas insatser på fältet eller filmarkivens arbete med att restaurera filmmaterialet från början.
Jompalompier (Anmäl)   29/12 2018
Häftig färgläggning och ljudläggning som verkligen får materialet att "come alive". Man hade kunnat fokusera lite mindre på döda kroppar emellanåt, blev nästan lite gore-igt även om det såklart ska finnas med i en film om krigets hemskheter.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till They Shall Not Grow Old
Se filmen