This Is England

Originaltitel: This Is England
Regissör:Shane Meadows
Utgivningsår:2006

Om This Is England:

Det är 1983, och skolan slutar för sommaren. Shaun är 12 år och något av en ensamvarg, han bor tillsammans med sin mor i en sliten kuststad sedan hans far dött i Falklandskriget. På vägen hem från skolan stöter han ihop med ett gäng skinheads. De visar sig vara vänliga och tar honom under sina vingar, och sann vänskap uppstår. Allt förändras dock när en av deras kompisar släpps ut ur fängelset...

Titel: American History X
År: 2011
This Is England '88
Titel: This Is England '86
Originaltitel: This Is England '86
Regissör: Shane Meadows, Tom Harper (III)
År: 2010
This Is England '86
Titel: Skin
Originaltitel: Skin
Regissör: Hanro Smitsman
År: 2008
Skin

Frank Harper, Perry Benson, George Newton, Andrew Shim, Jo Hartley, Stephen Graham, Thomas Turgoose, Joseph Gilgun, Kieran Hardcastle, Vicky McClure, Rosamund Hanson, Sophie Ellerby, Danielle Watson, Jack O'Connell (IV), Chanel Cresswell, Andrew Ellis

Shane Meadows

Drama, Kriminalare

Storbritannien

Recension This Is England

- hampushoney sätter betyg 4 och skriver:
Utanförskap, sökandet efter kärlek och bekräftelse, grupptrycket, hatet. Alla dessa känslor och uttryck är universella. Därför porträtteras de ofta i film. Shaun, en oförstådd men ändå utåtriktad 12 åring, vaknar upp och det är sista dagen i skolan innan sommarlovet tar fart. Han bor själv med sin mor i en tråkig förort någonstans i norra England. Året är 1983 och hans far har dött i det otroligt onödiga...

Recension av This Is England - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50
Diskussioner om This Is England  (0 diskussioner)
Kommentarer om This Is England (820 st)
Rai (Anmäl)   21:45 5/3
Min mor älskar den här filmen, själv är jag nog lite kyligare!!
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra
Pingstpastorn (Anmäl)   7/8 2017
Nästan ett mästerverk.
mylar (Anmäl)   31/10 2016
Eländig diskbänksrealism som inte gör någon på gott humör. Fast på ett bra sätt.
supermancover (Anmäl)   14/10 2016
Stephen Graham och Joseph Gilgun visar på extremt skickligt skådespel i denna. Blev väldigt berörd av det. Thomas Turgoose som spelar 13åriga Shaun i denna hade jag varit så grymt kär i om jag hade varit 10 år yngre.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till This Is England