Thorvaldsen

Originaltitel: Thorvaldsen
Regissör:Carl Theodor Dreyer
Utgivningsår:1949

Om Thorvaldsen:

En kort dokumentär som följer den danske skulptören Bertel Thorvaldsen, vars verk kretsade kring grekiska gudar och klassiska figurer.

Ib Koch-Olsen (röst)

Carl Theodor Dreyer

Kortfilm, Dokumentär

Danmark
Diskussioner om Thorvaldsen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Thorvaldsen (13 st)
skit_samma (Anmäl)   25/9 2011
Jag hade gärna sett att filmen var ett par minuter längre, så att man fått plats med mer info om Thorvaldsen och hans liv. Visserligen står sig skulpturerna bra utan några kommentarer om deras upphovsman, men likväl vore det intressant att höra lite mer om honom. Fast kanske var planen att man skulle avslöja för lite för att locka besökare till Thorvaldsmuséet? Om det är så har de verkligen lyckats, för jag blev riktigt sugen på att resa ned till Köpenhamn nu. Filmen i sin helhet: http://www.youtube.com/watch\?v=Z40N qFhtxGk&feature=related
kakbakarn (Anmäl)   21/1 2011
Känns tyvärr lite för mycket som en ganska trist skolfilm. Men som konstintresserad är jag ändå intresserad och jag gillar Thorvaldsens skulpturer. Svag trea.
Audrey Horne (Anmäl)   28/8 2009
jag är egentligen fett emot att se ett konstverk genom små reproduktioner, men det här var ganska bra.
KimEkberg (Anmäl)   21/4 2009
väldigt vackra skulpturer i en trivsam dokumentär- även om det inte är perfekt filmiskt så känner man ändå att konstformen lämpar sig bra för just skulpturer. Rotationen av dessa är ett rent genidrag som gör det nästan lika bra som the real deal, fast en hel del lättillgängligare.
Daniel Mott (Anmäl)   3/8 2008
Ganska bland dokumentär, men jag lärde mig lite nytt vilket aldrig är fel.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Thorvaldsen