Three Extremes

Originaltitel: Saam Gaang Yi
Regissör:Takashi Miike, Fruit Chan, Park Chan-wook
Utgivningsår:2004

Om Three Extremes:

Filmtrilogin "Three... Extremes" med episoderna "Cut", "Box" och "Dumplings". Filmerna har gemensamma nämnare genom sättet de är producerade på och har blivit kallade "estetisk skräck". Regissörerna försöker inte bara att 'skrämma' publiken, utan gör ett försök i att 'skaka' den på en psykologisk nivå. Att skräcken inte finns på utsidan, utan inuti individen. Resultatet i den här filmen har 'bibliska' inslag, då karaktärerna spelar på girighet, avund, åtrå och andra dödliga synder som kan transformera människor till monster.

Titel: Black Night
Regissör: Park Chan-wook
År: 2005
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Lady Vengeance

Tony Leung Ka-fai, Lee Byung-hun, Atsurô Watabe, Miriam Yeung Chin-wah, Kang Hye-jeong, Kyoko Hasegawa, Lim Won-hee, Bai Ling

Haruko Fukushima, Lilian Lee, Park Chan-wook

Drama, Skräck

Three... Extremes, 3 Extremes

Japan, Sydkorea, Hongkong

Recension Three Extremes

- Greenleaf sätter betyg 3 och skriver:
Fruit Chan, Chan Wook-Park och Takashi Miike är tre asiatiska regissörer som har utvecklat en stark personlig stil på sina filmer. Dessa genier har gått ihop och regisserat varsin kortfilm med samma tema. “Dumplings”, “Cut” och “Box” är namnen på dessa tre konststycken. “Three extremes” är en film om avund, hat och andra destruktiva känslor som kan påverka människor till en så pass stor grad att de...

Recension av Three Extremes - Läs hela!

Med i listor: Stockholm XV Twilight Zone
Diskussioner om Three Extremes  (0 diskussioner)
Kommentarer om Three Extremes (147 st)
#54 (Anmäl)   17:29 16/1
Ingen av episoderna lyckas vara särskilt intressant.
BrutusBeefcake (Anmäl)   28/12 2015
Besviken, Fruit Chans Dumplings fungerar bättre i kortfilmformat dock, men det är fortfarande inte bra. Svag 2:a på den. Park Chan-wooks är den bästa helt klart, men det är verkligen lååångt ifrån hans topp, svag 3:a. Miikes del har helt klart några höjdpunkter men den tillför verkligen ingenting nytt och upplägget har man sett många gånger förr. Stark 2:a. Hade verkligen förväntat mig mer från samtliga regissörer egentligen. (5+/15)
Engravadlax (Anmäl)   7/3 2013
I. Ew; II. Not bad, men slutet... eh; III. Små spökflickor är inte läskiga utanför Japan, i övrigt det vekaste jag har sett av Miike. Park är störst, bäst och vackrast, men han får gärna anlita riktiga manusförfattare någon gång ibland. -- Filmbeskrivningen är för övrigt helt skrattretande; "estetisk skräck" som går ut på "[att] inte bara 'skrämma' publiken, utan gör ett försök i att 'skaka' den på en psykologisk nivå", lol, för ja, skräck brukar ju inte 'skaka' publiken på 'psykologisk nivå', bara 'skrämma' dem, vilket tydligen inte är precis samma sak. (5/10)
JimCarrey (Anmäl)   23/1 2013
Om tanken verkligen är att publiken ska bli skrämd så misslyckades de här filmerna för mig, men jag gillade dem ändå
Smultronpop (Anmäl)   24/8 2011
"Dumplings" var mest äcklig, inget som liksom sätter sig under skinnet och stannar kvar efter att man sett klart. Men har aldrig varit något fan av äckelfilmer heller, känns som ett ganska billigt knep att bara använda sig av diverse vidrigheter som endast ger tittaren kväljningar. Det är för simpelt och ytligt, en bra skräckfilm ska kunna framkalla obehagskänslor som inte enbart grundar sig i illamående. "Cut" var ganska disturbing på det sättet att filmskaparen och hans fru vänder sig emot varandra och deras mindre trevliga sidor kommer fram under filmens gång, så rent psykologiskt var det bra. Men inte särskilt läskigt. Historien hade potential men känns som att den hade kunnat genomföras mycket bättre. Annars var den grymt snygg rent visuellt. "Box" är helt klart min favorit. Kan vara bland det obehagligaste jag sett i filmväg; uppskattade Miikes mycket sparsamma användande av ljudeffekter och musik. Stillheten och det långsamma tempot gjorde filmens atmosfär oerhört ångestladdad och gav mig rysningar längs ryggraden. Här visar också Miike tydligt att det går att skrämmas utan att ösa på med blod och tortyrscener (eller varför inte dumplings?) "Box" skiljer sig på så sätt ganska radikalt från många av hans övriga verk. Surrealistisk skräck när den är som bäst, helt enkelt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Three Extremes