Tider skola komma

Originaltitel: Things to Come
Regissör:William Cameron Menzies
Utgivningsår:1936

Om Tider skola komma:

Klassisk antikrigs-science fiction som tar sin början på 30-talet och slutar på 2030-talet. Världen körs i botten efter ett långt krig och går tillbaka till en medeltida livsstil med krigsherrar och bönder. En motståndsgrupp intellektuella krigsmotståndare försöker frälsa världen med vetenskapen och det sunda förnuftet som vapen.

Titel: Utpressning
Regissör: Fritz Lang
År: 1956
Genre: Drama, Film-Noir
Det femte offret

Raymond Massey, Edward Chapman, Margaretta Scott, Ralph Richardson, Cedric Hardwicke, Maurice Braddell, Sophie Stewart, Derrick De Marney, Ann Todd

H G Wells

Drama, Science Fiction

Storbritannien
Med i listor: H.G. Wells
Diskussioner om Tider skola komma  (1 diskussioner)
Kommentarer om Tider skola komma (20 st)
jingoo (Anmäl)   15/1 2017
Första akten är lite överdriven, men funkar för att sätta stämningen. Andra akten är bäst med den postapokalyptiska handlingen. Sista akten ger vibbar av Fritz Lang. På det stora hela en helt gammel-scifi med en del imponerande (och ibland inte så imponerande) effekter.
Luca Canali (Anmäl)   17/7 2016
pompöst värre, men tankeväckande och framtidsvisionerna är storartade. betyg: okej+ (54/100)
AlbinWesley (Anmäl)   28/1 2014
Hade kunnat göra sig ofantligt bra som en liten antologi med sammanhängande teman eller nåt sånt, istället för denna högst bristfälliga intrig. Dock finns massor av briljanta tankar och idéer, samt effekter och modellbyggen som efter 77 år fortfarande ser bättre ut än viss modern cgi. Det är inte illa alls.
ses11 (Anmäl)   2/9 2012
Förlagan är inte densamma som adaptionen. Intressant grundpremiss, men likt det mesta som klämdes ut ur den engelska filmindustrin på den här tiden, är allting sjaskigt och som filmad teater. Effekterna imponerar väl, men de används inte direkt i konstnärligt syfte. Känns som att den mest är meningslöst predikande.
jep (Anmäl)   12/8 2011
Snyggt foto och läckert uppbyggda scener men jag blir inte riktigt klok på sensmoralen. Är den positiv till teknikoptimismen?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Tider skola komma