Tidsmaskinen

Originaltitel: The Time Machine
Regissör:George Pal
Utgivningsår:1960

Om Tidsmaskinen:

En engelsman åker in i framtiden och finner att mänskligheten har blivit uppdelad i två raser.

Titel: Time Machine
Regissör: Richard Fleischer
År: 1973
Genre: Drama, Thriller, Science Fiction, Mysterium
Soylent Green - USA år 2022

Rod Taylor, Yvette Mimieux, Sebastian Cabot, Alan Young, Whit Bissell, Doris Lloyd, Tom Helmore

David Duncan

Familjefilm, Äventyr, Science Fiction

Recension Tidsmaskinen

- cineasten89 sätter betyg 4 och skriver:
Tidsmaskinen är en fascinerande film som var nyskapande för sin tid men som antagligen är gammal idag. Men den är fortfarande sevärd och är en av dom mest minnesvärda filmer som man absolut minns. Oförglömlig, med andra ord. Rod Taylor är helt lysande i rollen som vetenskapsmannen som åker in i framtiden och finner att mänskligheten blivit uppdelad i två raser. Filmen är baserat på H G Wells...

Recension av Tidsmaskinen - Läs hela!

Med i listor: H.G. Wells, Postapokalyptiska filmer, Sci Fi-litteraturbaserat, Tidsresor
Diskussioner om Tidsmaskinen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tidsmaskinen (80 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
The Herminator (Anmäl)   8/7 2015
Ok, den kan få en trea istället för en tvåa pga de ostmysiga kulisserna.
Podpolkovnik (Anmäl)   8/8 2014
Fin och tankeväckande nostalgifilm. H.G. Wells novell får liv och den 1800-talsfuturistiska charmen förstärks av 60-talseffekterna. En framtidsdystopi skildras där klasskilnaderna har cementerats i så hög grad att de har skilts åt i olika arter. Avantgardeförkämpen ifrån dåtiden anländer för att organisera revolutionen. Och vilka tre böcker jag skulle ta med mig för att återbygga civilisationen? Hmm... 1) Maos lilla röda. 2) Utförlig överlevnadshandbok. 3) Praktiskt inriktad teknik/kemihandbok.
Planekonomi (Anmäl)   28/12 2013
"Som på Bali på min tid"
92axha10 (Anmäl)   7/11 2013
En riktigt mysig film med manus efter upplaga av H.G Wells. Filmatiseringen gjorde mig intresserad av att läsa boken. Filmen är en njutning av specialeffekter. Man kan inte annat än att älska passionen och arbetet som måste ha lagts ner. Skulle säga att detta är en underskattad och bortglömd klassiker.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Tidsmaskinen