Till sista andetaget

Originaltitel: A bout de souffle
Regissör:Jean-Luc Godard
Utgivningsår:1960

Om Till sista andetaget:

En parisisk gangster dödar en polis, stjäl en bil och förälskar sig i en amerikansk flicka. Tillsammans jagas de av polisen genom 50-talets Paris. Banbrytande och inflytelserik Nya vågen-film, typisk genom användandet av plötsliga bildväxlingar.

Titel: Skjut på pianisten
Regissör: Wong Kar-wai
År: 2000
Genre: Drama, Romantik
In the Mood for Love

Jean-Paul Belmondo, Jean Seberg, Daniel Boulanger, Lilliane David, Jean-Pierre Melville, Richard Balducci, Jean-Luc Godard

Jean-Luc Godard

Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller

Breathless

Frankrike
Med i listor: 60-tal Top 50, Franska nya vågen, Norrköping Filmfestival Flimmer 2000
Diskussioner om Till sista andetaget  (0 diskussioner)
Kommentarer om Till sista andetaget (253 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Astrojacob (Anmäl)   1/4 2017
Nytänkande - för 57 år sedan kanske. Idag pretentiöst och osammanhängande.
Barneyk (Anmäl)   2/6 2016
Godard tilltalar mig inte alls som helhet. Finns detaljer här och där jag verkligen gillar men känns intetsägande och platt för det mesta. Jag uppskattade den här som helhet betydligt mer än Bande ā part men samtidigt har den inte dom höjdpunkter som den hade. Det är aldrig direkt tråkigt och jag vet inte riktigt var filmen ska ta vägen vilket håller intresset uppe även om jag inte är direkt engagerad. Men tycker nog inte det når upp till en trea. En stabilstark tvåa är det dock.
atroxa (Anmäl)   7/4 2016
Förväntade mig så mycket mer.
Hypostas (Anmäl)   13/2 2016
I början så tänkte jag att A bout de souffle mest är en lekfull, stilistisk uppvisning, som saknar större mening och djup än så. Men sedan insåg jag att jag faktiskt älskade Jean-Luc Godards lekfullhet i den här filmen. A bout de souffle är helt enkelt en förbaskat snygg, självmedveten och underhållande film, som dessutom är en hyllning till de amerikanska filmer som Godard inspirerats av.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Till sista andetaget