Timbuktu

Originaltitel: Timbuktu
Regissör:Abderrahmane Sissako
Utgivningsår:2014

Om Timbuktu:

I Timbuktu förbjuds musik. Kvinnor måste täcka sina händer. Otrohet bestraffas med stening till döds. I öknen utanför staden bor Kidane, Satima och deras dotter i stillhet. Men verkligheten gör sig påmind.

Titel: Den gröna cykeln
Regissör: Todd Haynes
År: 2015
Genre: Drama, Romantik
Carol

Ibrahim Ahmed, Toulou Kiki, Layla Walet Mohamed, Mehdi A G Mohamed, Abel Jafri, Kettly Noël, Hichem Yacoubi, Fatoumata Diawara, Adel Mahmoud Cherif, Salem Dendou, Cheik A G Emakni, Zikra Oualet Moussa, Damien Ndjie

Abderrahmane Sissako, Kessen Tall

Drama

Frankrike, Mauretanien
Diskussioner om Timbuktu  (0 diskussioner)
Kommentarer om Timbuktu (30 st)
hsimpson (Anmäl)   22:28 20/5
Bra foto, men skådespeleriet är lite ojämnt. Stundtals ganska bra, men lämnar tyvärr inga bestående intryck, vilket man tycker att en film av den här sorten borde göra. Tvåan är dock stark.
Hanness (Anmäl)   12:20 10/5
Mycket bra och välgjord film. Realistisk och fotbollscenen var magisk.
labi (Anmäl)   28/12 2018
Vackert foto. Den här förbannade extremismen gör mig förbannad. Bra att det görs filmer som denna.
pufred (Anmäl)   5/4 2018
Aktuell, poetisk, nyanserad afrikansk film om hur en by i Mali påverkas av att fundamentalistiska Jihadister har tagit över den och styr befolkningen med fascism. Filmen barbariserar eller polariserar inte utan väjer för övertydligheter och istället visar hur de gradvis skalar bort livsglädjen i byn, osv. Jag gillar att den inte är överdramatiserad och istället visar upp en "slice-of-life"-sida av filmen. Istället för att överhopa oss med politik, bakgrund, religion osv. Om du vill se en afrikansk film eller om islamisk fundamentalism så rekommenderar jag den här eller "Guds hästar", kan nog inte sätta någon över den andra. 4-
Albion (Anmäl)   14/10 2016
Vacker film, och förstås ledsam också men inte på det sättet jag hade trott. Det är väl förhållandevis ganska lågmälda gester åtminstone mot vad jag hade väntat mig. Jag får också känslan av att det är spelad teater jag tittar på. Nja, betyget blir bara en svag 3;a, dvs 3-
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Timbuktu