Timmarna

Originaltitel: The Hours
Regissör:Stephen Daldry
Utgivningsår:2002

Om Timmarna:

Tre tidsperioder, tre berättelser, tre kvinnor. Dessa tre kvinnor är länkar i en kedja, omedvetna om att deras öden drivs av ett storartat litterärt verk. Den ena är författarinnan Virginia Woolf, som bor utanför London i början av 1920-talet. Medan hon bearbetar sin mentala instabilitet, påbörjar hon sin första stora roman, Mrs. Dalloway. Över tjugo år senare, läser hemmafrun Laura Brown just denna roman, som har en sådan effekt på henne att hon börjar omvärdera allting i sitt liv. Till sist, i New York år 2001, förbereder Clarissa Vaughn, en modern version av Mrs. Dalloway, en fest för att fira sin vän Richard, en briljant poet som är döende i AIDS.
Se filmen på CDON

Regissör: Terry Zwigoff
År: 2001
Genre: Drama, Komedi
Ghost World

Nicole Kidman, Julianne Moore, Meryl Streep, Stephen Dillane, Miranda Richardson, John C Reilly, Jack Rovello, Toni Collette, Ed Harris, Allison Janney, Claire Danes, Jeff Daniels, Margo Martindale, Linda Bassett, Lyndsey Marshal

David Hare

Drama

USA, Storbritannien

Recension Timmarna

- Kiril sätter betyg 3 och skriver:
Oscarsnomineringar är guld värda för marknadsföringen av en film. Av publiken uppfattas det nämligen som ett bevis på kvalité och allt Oscarssnack ger filmen dessutom gratis publicitet. Därför är det väldigt konstigt att man släpper en niofaldigt nominerad film först helgen efter galan, då intresset redan börjat svalna. Nåväl, baserad på Michael Cunninghams Pulitzer Price-vinnande bok med samma...

Recension av Timmarna - Läs hela!

Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2006, Filmtipsets Topp 250, Norrköping Filmfestival Flimmer 2003
Diskussioner om Timmarna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Timmarna (636 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   11/12 2016
Att väva samman flera parallella historier och tidsepoker är ett grepp man sett många gånger. Jag har dock aldrig sett det utföras så finessrikt som här av Stephen Daldry. Det är mycket skickligt och intelligent utfört. Men det blir ändå ingen fullpoängare hos mig. Det hela träffar en bit vid sidan om vad jag önskar av en film. Vet inte riktigt varför men det är nog för tungsint och sen är det nått i dialogen jag inte gillar.
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/10 2016
En väldigt bra film som är baserad på en väldigt bra bok. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig.
booby (Anmäl)   14/3 2016
Vackert ,välspelat drama och en välsminkad Kidman.
AlbinWesley (Anmäl)   2/10 2015
Oändligt vacker, fasligt smart berättad, stark och gripande. De tre huvudrollskvinnorna är alla magnifika, och gör filmen så fenomenalt bra som den är.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Timmarna