Regissör:Jean Negulesco
Utgivningsår:1953

Om Titanic:

Hollywoodiserad återgivning av den stora sjökatastrofen, som inriktas på händelseförloppet ombord skeppet.

Titel: Titanic II
Originaltitel: S.O.S. Titanic
Regissör: William Hale
År: 1979
S.O.S. Titanic

Clifton Webb, Barbara Stanwyck, Robert Wagner, Richard Basehart, Audrey Dalton, Thelma Ritter, Brian Aherne, Allyn Joslyn, James Todd, Frances Bergen, Roy Gordon, Marta Mitrovich, Edmund Purdom

Charles Brackett, Walter Reisch, Richard L Breen

Drama, Action

Med i listor: Titanic
Diskussioner om Titanic  (0 diskussioner)
Kommentarer om Titanic (7 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   27/10 2016
Inte lika bra som James Camerons film om Titanic men den är ändå klart sevärd. Stark 3:a.
picklessmulan (Anmäl)   20/9 2013
Något segdragen Titanic version med fokus på relationer. Håller med tidigare kommentarer att prästen är en av de intressantaste karaktärerna. Tycker dock att slutet är för dåligt därför stannar betyget på en Stark 2a
Sture Stenhög (Anmäl)   30/7 2012
Inte helt olik Camerons version faktiskt. Den här är givetvis mindre spektakulär, men den är i gengäld mer seriös i sina försök att återskapa det verkliga händelseförloppet och lyckas bättre med att förmedla känslan av livet ombord (åtminstone livet i första klass, den här filmen är trots allt gjord i en tid då man inte tyckte att tredje klass var speciellt intressant). Det filmerna har gemensamt är att de båda har förlagt ett såpoperamanus ombord på Titanic, och i båda fallen blir resultatet ganska underhållande. Karaktärerna är banala, men ändå ganska kul att följa. Robert Wagners karaktär är dock en riktig dolme, medan Richard Baseharts nedsupna präst kommer närmast att faktiskt vara intressant på riktigt. Svag trea
NoWireHangers (Anmäl)   4/3 2009
Ganska rutinartad såpopera som inte riktigt tar fart förrän sista 20 minuterna.
fritz_the_cat (Anmäl)   26/7 2007
Något utdraget men rätt underhållande relationsdrama.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Titanic