Betyg idag: 1 215 Besökare idag: 4 809

Originaltitel: Titanic
Regissör:James Cameron
Utgivningsår:1997

Om Titanic:

Den 10 April 1912 stävar Titanic ut från hamnen i Southampton på sin jungfruresa. I första klass, med lyxrestauranger, swimmingpool och promenadstråk, bor 17-åriga Rose i en skyddad värld, styrd av stränga moralregler och familjens förväntningar. I sällskapet finns också hennes förmögne fästman, ansedd som ett utmärkt parti för en societetsflicka. I tredje klass, långt under däck, ligger Jack på sin brits och drömmer om det stora äventyret. Jack har inga pengar men är ändå rik. Biljetten han har vunnit i poker ska förändra hans liv för alltid, och när ödet låter de två mötas väcks känslor de aldrig tidigare upplevt. De kommer från skilda världar men deras hemliga passion är gränslös. Nu färdas de mot drömmarnas land i världens modernaste skepp. Hela livet ligger framför dem... vad skulle någonsin kunna skilja dem åt?

Titel: Water for Elephants
Regissör: Ronald Neame
År: 1972
Genre: Drama, Action, Thriller, Äventyr
SOS Poseidon

Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane, Kathy Bates, Frances Fisher, Bill Paxton, Gloria Stuart, Suzy Amis, David Warner, Bernard Hill, Victor Garber, Jonathan Hyde, Danny Nucci, Jason Barry, Ewan Stewart, Jonathan Phillips, Ioan Gruffudd

James Cameron

Drama, Romantik

Recension Titanic

- Filmguru sätter betyg 5 och skriver:
Lägg ihop James Cameron med James Horner och du får ett mästerverk. Regissören James Cameron (Dark Angel, Terminator 2, Aliens) har med hjälp av en otröstlig tragedi skapat en av världens bästa filmer. Detta har han gjort tillsammans med James Horner. Horner (A Beautiful Mind, Braveheart, Ransom) står för den fantastiska musiken i filmen och som vanligt är hans musik makalös vacker. Rollistan imponerar...

Recension av Titanic - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Medlemmarnas hatfilmer, Oscars, Romantik Top 50, Startpaket 2, Titanic
Diskussioner om Titanic  (0 diskussioner)
Kommentarer om Titanic (1747 st)
Pi-R (Anmäl)   11/12 2018
Jag tillstår att femman inte är given; framför allt dialogen tippar rejält över i det melodramatiska diket ett par gånger ("The heart of a woman is an ocean full of secrets"...). Samtidigt... så är det faktiskt fortfarande, 20 år senare, så tekniskt storslaget att man fullständigt tappar andan, Di Caprio är fenomenal och kemin mellan honom och Winslet lika så. Flertalet av rollfigurer är rätt arketypiska, vilket jag ofta har problem med, men här är det så väl utfört att det faktiskt funkar. Bara det faktum att dryga tre timmar aldrig känns långsamma eller utdragna är talande för filmens kvalitéer. Och just det – Kathy Bates är en ren fröjd att se.
RustyFilm (Anmäl)   21/10 2018
Såg nyss om filmen, det var 15 år sen sist. Den snyggt berättade 20-åriga Titanic filmen har verkligen inte åldrats, tvärtom jag tyckte bättre om den idag än då. Jag tycker om den inledande (och långa) prologen och rent tekniskt är filmen oklanderlig. Bra film helt enkelt. Jag höjer betyget ett snäpp. James Camerons visuella och känsloladdade mästerverk vann 11 Oscars när det begavs sig (välförtjänt).
LizzyElisabeth (Anmäl)   11/3 2018
Har börjat se och sett vissa delar ur filmen, vill se men vet inte om jag klarar. Hade anhöriga på Estonia och filmen har blivit känslig för miig...
Henkepedia (Anmäl)   31/12 2017
Till viss del en fin gjord film men tyvärr så är det mesta tråkigt...
Zingostar (Anmäl)   24/10 2017
Väldigt lite att skriva förutom att detta är en klassiker och i mitt tycke en av tidernas bästa filmer. Bra story, otroligt bra kemi mellan DICaprio och Winslet. Av namnet på filmen så borde alla veta slutet, otroligt mycket känslor inget öga torrt. Har du inte sett den, se den.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Titanic