Tjuren från Bronx

Originaltitel: Raging Bull
Regissör:Martin Scorsese
Utgivningsår:1980

Om Tjuren från Bronx:

Biografisk film om den fysiskt starka, men emotionellt självdestruktive, boxaren Jake LaMotta. Samma ilska som gör La Motta ostoppbar i ringen får konsekvenser även utanför den..
Se filmen på iTunes

Originaltitel: Homeboy
Regissör: Michael Seresin
År: 1988
Homeboy

Robert De Niro, Joe Pesci, Cathy Moriarty, Frank Vincent, Theresa Saldana, Nicholas Colasanto, Mario Gallo, Frank Adonis, Lori Anne Flax, Joseph Bono, Frank Topham

Paul Schrader, Mardik Martin

Drama, Biografi

Recension Tjuren från Bronx

- Jonnythefox sätter betyg 5 och skriver:
Tjuren från bronx är en av de filmer som jag kan se om och om igen. Inte bara dialogen och skådespeleriet är utmärkt, utan även fotot i de enormt mäktiga boxningsscenerna är något utöver det vanliga.

Recension av Tjuren från Bronx - Läs hela!

Med i listor: Biografi Top 50, Boxning, Filmtipsets Topp 250, Populärt och billigt
Diskussioner om Tjuren från Bronx  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tjuren från Bronx (414 st)
mylar (Anmäl)   26/8 2017
Biografi målad med breda penseldrag. Aldrig riktigt engagerande men heller aldrig riktigt tråkig.
RustyFilm (Anmäl)   11/12 2016
Svart/vit film från 1980 (udda). Boxningsfilm. Boxaren LaMotta är en farlig och manisk typ (Tyson typ). Vi följer hela hans karriär (1941 till 1964). Det mest positiva man kan säga om filmen är att den har ett bra foto.
Ful_fisk (Anmäl)   1/12 2016
Ingen av mina Scorsese-favoriter, förmodligen eftersom De Niro är så fruktansvärt osympatisk i denna, men samtidigt är det bra nog för att nå upp till en fyra, om än inte en av de starkaste sådana. Snygg och dyster, plus Joe Pescis och Frank Vincents första men knappast sista sammandrabbning.
Jämte (Anmäl)   24/4 2015
Sänker till en trea. Jobbig film som är påfrestande med De Niros aggresivitetsproblem.
Roswall (Anmäl)   25/3 2015
Svag fyra. Grymt skådespel och tung historia. Syndens lön är döden.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Tjuren från Bronx