Tjuvheder

Originaltitel: Tjuvheder
Regissör:Peter Grönlund
Utgivningsår:2015

Om Tjuvheder:

När Minna förlorar sin lägenhet ser hon ingen annan utväg än att lura pengar av en langare. När hon flyr träffar hon Katja som tar med henne till en illegal bosättning.

Titel: Pusher
Regissör: Johannes Nyholm
År: 2016
Genre: Drama, Fantasy
Jätten

Malin Levanon, Lo Kauppi, Tomasz Neuman, Jan Mattsson, Niklas Björklund, Nadya Sundberg Solander, Kicki Ferdinandsson, Kalled Mustonen, Jan Wallin, Peter Viitanen, Harry Friedländer, Ulf Stenberg, Harriet Wikström, Ulrika Jansson, Alfons Holmberg

Peter Grönlund

Drama, Kriminalare

Drifters

Sverige
Diskussioner om Tjuvheder  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tjuvheder (49 st)
Portugallien (Anmäl)   18:48 14/4
KyLLo (Anmäl)   00:24 2/1
Realistisk skulle jag inte kalla den enbart för att händelserna säkert är inspirerade av verkligheten. Jag kan tycka att det är bra att folk som inte upplevt det i verkligheten får se hur det kan gå till. Jag tycker dock att det fungerar bättre i kortfilmsformat, som i Gläntan. En anledning är att det i dessa kretsar sällan finns någon utveckling värt att nämna. Folk som hamnat där är ofta nedgångna, fast i ett beroende och saknar tillit till polis och myndigheter. Det blir som en ond cirkel som personerna går runt i. Jag tycker att filmen fångar typiska personligheter med diagnoser och andra personliga problem. Det är ofta känslor som går upp och ned hela tiden och delade meningar som blossar upp till storbråk med hot eller våld på bråkdelen av en sekund. Det är bra skildrat. Det jag kan reagera negativt på emellanåt är ordval som "bästis" t.ex. Det känns mer som att det kommer från ett barn än en missbrukare. "Polare", "bundis" eller något åt det hållet hade varit mer trovärdigt. En typisk trea. Man får ungefär vad man kan förvänta sig.
Christofer (Anmäl)   24/10 2016
Autentiskt? Ja. Smutsigt? Ja. En träffsäker skildring av samhällets botten? Säkert. En värdig vinnare av fem guldbaggar? Inte i min bok i alla fall. 2
deswhip (Anmäl)   23/10 2016
Riktigt bra! Så ovanligt att svensk film prickar rätt på det här sättet. Mycket realistisk. Efter att ha sett den på bio gick jag och tänkte på den i flera timmar, inte för att filmen är särskilt djupsinnig, den bara hjälper till att förstå den världen, de som hamnat längst ner i skiten...
Raimo_1985 (Anmäl)   17/9 2016
Bra grejer! Känns väldigt realistisk. Som ett titthål in i en värld jag aldrig besökt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Tjuvheder