Tjuvheder

Originaltitel: Tjuvheder
Regissör:Peter Grönlund
Utgivningsår:2015

Om Tjuvheder:

När Minna förlorar sin lägenhet ser hon ingen annan utväg än att lura pengar av en langare. När hon flyr träffar hon Katja som tar med henne till en illegal bosättning.

Titel: Pusher
Regissör: Johannes Nyholm
År: 2016
Genre: Drama, Fantasy
Jätten

Malin Levanon, Lo Kauppi, Tomasz Neuman, Jan Mattsson, Niklas Björklund, Nadya Sundberg Solander, Kicki Ferdinandsson, Kalled Mustonen, Jan Wallin, Peter Viitanen, Harry Friedländer, Ulf Stenberg, Harriet Wikström, Ulrika Jansson, Alfons Holmberg

Peter Grönlund

Drama, Kriminalare

Drifters

Sverige
Diskussioner om Tjuvheder  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tjuvheder (53 st)
olaw (Anmäl)   21:59 8/2
Bästa filmen jag sett på länge. Som en svensk pusher. Grymt bra.
Galivan (Anmäl)   22:21 6/2
Bättre än mina ganska höga förväntningar. Känns helt autentiskt, men också en bra story där man lever sig in i den press som huvudkaraktären utsätts för, det är en karaktär man kan känna sympati för. Måste vara den bästa svenska filmen under 2000-talet hittills ihop med Snabba Cash. Gillar den autentiska dialogen, tex mellan Levanon och Kauppi, grymt. Den är inte så poetisk precis, den känns mer praktisk och realistisk men väldigt bra.
Murvel48 (Anmäl)   21/10 2017
Trist film om odugligt patrask man inte bryr sig om, särskilt den vidriga huvudpersonen. Det hade dock underlättat om man förstått mer än hälften av vad dom sa. Filmen borde varit textad...
Memmem (Anmäl)   21/10 2017
Tråkig film om knarkare! Ännu en kriminalfilm som får bidrag från Svenska Filminstitutet och guldbaggar från samma institut. Nominerades till sex baggar och fick fem. Detta borde gjort att filmen tävlade i Cannes för världens finaste filmpris: guldpalmen, men nej. Det sämsta med filmen är dess tråkiga manus. Naturligtvis fick det en guldbagge. Personteckningen är torftig och händelserna är tjatiga. Filmen visades bara i en handfull länder utanför Sverige. Guldbaggar är kanske inte så mycket att komma med utomlands. Malin Levanon i huvudrollen spelar bra, nybörjarna i övriga roller klart sämre. Scenografin är ett nutida, skräpigt husvagnsläger. Fotograferingen är den gängse. Musiken märks inte. Dåligt ljud, det var svårt att höra vad som sas. Betyg: 2
Portugallien (Anmäl)   14/4 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Tjuvheder