Betyg idag: 1 697 Besökare idag: 6 679

To Each His Own Cinema

Originaltitel: Chacun son cinéma ou Ce petit coup au coeur quand la lumière s'éteint et que le film commence
Regissör:Theo Angelopoulos, Olivier Assayas, Takeshi Kitano, Lars Von Trier, David Cronenberg, Atom Egoyan, Hou Hsiao-hsien, Abbas Kiarostami, Wong Kar-wai, Ken Loach, Chen Kaige, Zhang Yimou, Wim Wenders, Gus Van Sant, Alejandro González Iñárritu, Jane Campion
Utgivningsår:2007

Om To Each His Own Cinema:

33 regissörer fick i uppdrag av filmfestivalen i Cannes att göra en 3 minuters kortfilm om sin syn på film, detta för att fira att festivalen fyller 60 år. Regissörerna är: Theo Angelopoulos, Olivier Assayas, Bille August, Jane Campion, Yousef Chahine, Chen Kaige, Michael Cimino, David Cronenberg, Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Manoel de Oliviera, Raymond Deprardon, Atom Egoyan, Alejandro González Iñárritu, Amos Gitai, Hou Hsiao-hsien, Aki Kaurismäki, Abbas Kiarostami, Takeshi Kitano, Andrei Konchalovsky, Claude Lelouch, Ken Loach, Nanni Moretti, Roman Polanski, Raoul Ruiz, Walter Salles, Alia Suleiman, Tsai Ming-liang, Gus Van Sant, Lars von Trier, Wim Wenders, Wong Kar-wai, Zhang Yimou

Titel: Wild Man Blues
Regissör: Eugene Jarecki
År: 2011
Reagan
Titel: Tillbaka till Yorkshire
Originaltitel: And When Did You Last See Your Father?
Regissör: Anand Tucker
År: 2007
Tillbaka till Yorkshire
Titel: Fed Up
Originaltitel: Fed Up
Regissör: Stephanie Soechtig
År: 2014
Fed Up

Jeanne Moreau, Jean-Claude Dreyfus, David Cronenberg, Takeshi Kitano, Nanni Moretti, Michel Piccoli, Lars von Trier, Joachim Knop, Yves Courbet, Émilie Dequenne, Jérémie Segard, Luisa Williams, Lee Kang-sheng, Josh Brolin, Brooke Smith

Manoel de Oliveira, Olivier Assayas, Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, Atom Egoyan, Amos Gitai, Alejandro González Iñárritu, Aki Kaurismäki, Andrey Konchalovskiy, Nanni Moretti

Drama, Komedi

Frankrike
Diskussioner om To Each His Own Cinema  (0 diskussioner)
Kommentarer om To Each His Own Cinema (32 st)
divaad (Anmäl)   7/3 2013
Gillade Dardenne, Von Trier och Loach mest!
peterclash (Anmäl)   5/3 2012
Jag tyckte de flesta var rätt trista men gillade Ken Loachs och Jane Campions.
bernold (Anmäl)   28/4 2010
-So, what do you do? -I kill.
emmycaution (Anmäl)   28/1 2010
De flesta delarna är inte mer än tvåor men på grund av att den glimtar till så fint ibland och att de tillsammans bildar en fin helhet så får den ändå en svag trea. Coens del är den bästa och den är inte ens med här...
#54 (Anmäl)   2/1 2010
Helt omöjligt att sätta ett rättvist betyg på en så stor samling kortfilmer.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till To Each His Own Cinema
Tävlingar
Entertainity AB © 2000-2016 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor