Tom of Finland

Originaltitel: Tom of Finland
Regissör:Dome Karukoski
Utgivningsår:2017

Om Tom of Finland:

Touko Laaksonen har tjänstgjort som officer under andra världskrigets svåra år i Finland, men livet som följer efteråt visar sig lika tufft. Efterkrigstidens Helsingfors erbjuder ett högst begränsat livsrum för unga homosexuella män som Touko, med en vardag av förföljelse och hot om straffpåföljder. Under pseudonymen "Tom of Finland" finner han ett sätt för åtrå och längtan att komma till uttryck; i sin konst gestaltar han homoerotiska läderfantasier. Den blir en väg till frigörelse, för Touko och många med honom.

Pekka Strang, Lauri Tilkanen, Jessica Grabowsky, Taisto Oksanen, Seumas F Sargent, Jakob Oftebro, Niklas Hogner, Werner Daehn, Kari Hietalahti, Christian Sandström, Ksenia Lelesh, Martin Bahne, Ida Koski, Paavo Pyykkönen, Thorsteinn Bachmann

Aleksi Bardy

Drama, Biografi

Danmark, Finland, Sverige, Tyskland, USA
Diskussioner om Tom of Finland  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tom of Finland (9 st)
okidoki (Anmäl)   20:21 3/4
Intressant öde. Lite för lång och för många osmakliga bögbilder.
jlam (Anmäl)   09:26 23/3
Standardbiografi, borde kanske varit lite rivigare med tanke på temat med det frigjorda Kalifornien etc.
stgurgel (Anmäl)   10/4 2017
En mysig film om homofobi och läder
haajen (Anmäl)   19/3 2017
Svårt det här, den är lite småseg/enahanda men samtidigt så är det mycket välgjort på alla plan och ofta intressant/underhållande. Dessutom är det kul att se den här typen av film med en uttalat queer agenda. En svag fyra landar betyget på.
Asmorod (Anmäl)   10/3 2017
Suuri!