Top Gun

Originaltitel: Top Gun
Regissör:Tony Scott
Utgivningsår:1986

Om Top Gun:

Maverick är en skicklig jaktpilot. Vid ett möte med fientligt flyg, får hans routekompis panik. Maverick lyckas med nästan inget bränsle kvar hjälpa honom tillbaka till hangarfartyget. Routekompisen begär efteråt avsked och Maverick får dennes plats på Top Gun - en skola för de allra bästa av amerikanska flottans jaktpiloter. Detta blir upptakten till ett spännande äventyr med kärlek, humor och häftiga flygscener som gått till historien.

Titel: Iron Eagle
Originaltitel: Iron Eagle
Regissör: Sidney J Furie
År: 1986
Genre: Action, Krig
Iron Eagle
Titel: Hot Shots! Höjdarna!
Originaltitel: Hot Shots!
Regissör: David Green
År: 1990
Genre: Action, Äventyr
Fire Birds

Tom Cruise, Kelly McGillis, Val Kilmer, Anthony Edwards, Tom Skerritt, Michael Ironside, John Stockwell, Rick Rossovich, Barry Tubb, Tim Robbins, Meg Ryan, Whip Hubley, James Tolkan, Adrian Pasdar, Clarence Gilyard Jr

Jim Cash, Jack Epps Jr

Drama, Action, Romantik

Med i listor: 80-tal Top 50, Romantik Top 50
Diskussioner om Top Gun  (0 diskussioner)
Kommentarer om Top Gun (638 st)
Nalleman (Anmäl)   26/6 2018
Det som räddar denna film fylld av klyschor är musiken.
Filmfantast86 (Anmäl)   14/10 2017
klassiker
erc (Anmäl)   21/8 2017
Som PR för USAs flygvapen är *Top gun* (1986) en utmärkt film med välgjort kamera- och ljudarbete. Det förekommer också stundtals skådespelarinsatser som inte är pinsamma, som i försöket att spegla vänskapsrelationen mellan Maverick och Goose, en relation som tyvärr aldrig riktigt fördjupas. Relationer och attityder är genomgående macho. I övrigt är den här filmen innehållslös. Värt att notera att filmen inte lämnar skolan förens de sista tjugo minutrarna. Frun till den avlidne andrepiloten ignoreras fullständigt med undantag för en lika kort som klyschig dialog. Slutakten känns tillagd bara för att höja den känslomässiga insatsen en aning. Men också här misslyckas filmen att gå utöver det klyschiga. Pengar och professionell expertis har uppenbarligen lagts på att få snyggt foto, medelmåttiga skådisar samt en sömlös och prålsjuk upplevelse.
Misslovemovie (Anmäl)   25/6 2017
Helt ok filmunderhållning. Bra soundtrack.
Jaganatha (Anmäl)   24/5 2017
Jippi! Det ska komma en uppföljare - Top Gun 2 - drygt 30 år efter originalfilmens succé. Som vi har väntat! Tom Cruise, ca 55 år gammal, ska visst återvända till sin roll som Maverick. Inte illa! Jag minns nästan bara att Top Gun innehöll en del hyfsat imponerande flygscener, resten var töntig och (ofrivilligt?) homoerotisk dialog och allmän tristess. Inte ens som värvningsfilm för flygvapnet skulle jag rekommendera den till någon. I så fall i nedklippt skick till en typ 2-3 minuter lång trailer.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Top Gun