Top of the Lake

Originaltitel: Top of the Lake
Regissör:Jane Campion, Garth Davis
Utgivningsår:2013

Om Top of the Lake:

Tolvåriga Tui hittas stående i en iskall sjö med vatten upp till midjan. Hon är dotter till traktens knarkkung, gravid i femte månaden och vill inte berätta vem fadern är. Strax efteråt försvinner hon. Polisen Robin Griffin återvänder till sin hemstad för att utreda fallet.

Titel: Marias väg
Originaltitel: Skinnskatteberg
Regissör: Jesper Ganslandt
År: 2008
Skinnskatteberg

Elisabeth Moss, Peter Mullan, David Wenham, Skye Wansey, Geneviève Lemon, Robyn Malcolm, Holly Hunter, Madeleine Sami, Kip Chapman, Jay Ryan, Alison Bruce, Stephen Lovatt, Thomas M Wright, Robyn Nevin, Mirrah Foulkes, Georgi Kay, Sarah Valentine

Jane Campion, Gerard Lee

Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, Mini-serie

Australien, Nya Zeeland, Storbritannien, USA
Diskussioner om Top of the Lake  (0 diskussioner)
Kommentarer om Top of the Lake (8 st)
Druqks (Anmäl)   30/9 2016
Kommer den här tas bort igen när säsong 2 släpps?
LadyFlanders (Anmäl)   1/1 2016
FT borde definitivt ha bättre koll, men jag lägger väl tillbaks min gamla bedömning: "Twin Peaks goes New Zealand. Postfeministisk dystopi där mäns och kvinnors relationer antingen präglas av våld eller besvikelse. Fantastisk miljö, bra skådespel och ett kul kvinnligt orakel spelad av Holly Hunter räcker inte. Tilltalar säkert tokiga feministprofessorer som tror på hemliga orgier och spädbarnsoffer, men jag betraktar detta som ren smörja och vill aldrig mer se något av Campion."
todape (Anmäl)   29/6 2015
Lite annorlunda och skruvad miniserie. Jag gillar när det är skruvat - och bra. Delvis tycker jag denna produktion är helt okej. Men den försöker vara seriös medan karaktärerna beter sig smått otänkbart i vissa situationer. Det håller inte. Godkänd, men tyvärr inte mer än så. 4/10
Edithea (Anmäl)   19/5 2015
Trean är enkom för att jag är en sucker för Campion. I övrigt vet jag inte varför jag bemödade mig med att se klart serien; upplösningen var typ redan given i första avsnittet, den enda behållningen var kvinnolägret och Hollys monochromehår.
Zipper (Anmäl)   30/4 2015
Irriterande att den här titeln raderades bara för att strax dyka upp igen. FT borde ha bättre koll på vad som gäller för miniserier, titlar försvinner och kommer tillbaka om vartannat. Nåväl. Detta är en riktigt Campionsk serie. Vackert foto och långsamt berättande som ger utdelning efterhand. Efter att ha börjat lite väl avslaget byggs spänningen upp i avsnitt efter avsnitt. Otroligt hög kvalitet överlag. Det enda som drar ned är att bihistorien om kvinnolägret förstör mer än det tillför. Definitivt en serie att se om.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Top of the Lake