Betyg idag: 1 170 Besökare idag: 4 079

Torka aldrig tårar utan handskar

Originaltitel: Torka aldrig tårar utan handskar
Regissör:Simon Kaijser
Utgivningsår:2012

Om Torka aldrig tårar utan handskar:

Det är 1980-tal och de allra modigaste bögarna har börjat resa sig för ett liv i frihet. Rasmus flyr trångsyntheten i Koppom och flyttar till Stockholm där han möter kärleken i Benjamin. En tid av lycka tar sin början samtidigt som unga män börjar magra av, tyna bort och dö. Aids har drabbat Stockholm.

Titel: Angels in America
Originaltitel: The Line of Beauty
Regissör: Saul Dibb
År: 2006
The Line of Beauty

Adam Lundgren, Adam Pålsson, Marie Richardson, Stefan Sauk, Simon J Berger, Lena B Eriksson, Ulf Friberg, Gerhard Hoberstorfer, Annika Olsson, Christoffer Svensson, Björn Kjellman, Michael Jonsson, Kristoffer Berglund, Emil Almén

Jonas Gardell

Drama, Mini-serie

Never Wipe Tears Without Gloves

Sverige
Med i listor: 2010-tal Top 50, Mini-serie Top 50, Sverige Topp 50
Diskussioner om Torka aldrig tårar utan handskar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Torka aldrig tårar utan handskar (94 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   01:20 24/10
Rai (Anmäl)   09:40 21/9
Ett stycke svensk gayhistoria med mycket allvar men med en del humor också. Jag gillar böckerna, men eftersom jag inte är gay berör inte mig böckerna eller filmerna in på själen så att säga. Ärligt så tycker jag filmerna är rätt sega och står och stampar i sin berättelse från början till slut, vilket gör att man gärna kastar ett öga på klockan. Anledningen att jag inte ger en etta i betyg är Simon J Berger (Pål eller Paul) som räddar filmerna med sitt utmärkta skådespeleri.
Bumbi78 (Anmäl)   07:37 30/3
Starkt helt klart och lite intressant då jag minns en del av den då pågående debatten och rädslan kring hiv, aids och homosexuella. Överlag bra och välspelat med en snygg tidsbild även om det faller lite på ett onödigt hoppande i storyn och att det ibland har en förmåga att bli lite teatraliskt.
Barneyk (Anmäl)   12:37 17/2
Vad ska man säga? Mycket bra och det direkta tilltalet och konstanta påminnelsen om att detta var på riktigt blir väldigt starkt. Fin film som skildrar många saker väldigt väl. Som till exempel olika grader av acceptans och hur smärtsamt och kränkande det är att blir halv-accepterad och strikt villkorligt älskad.
origC-J (Anmäl)   1/11 2016
Håller med om att det är ett starkt och viktigt ämne, men att serien inte är jättebra. Fint skådespel på många håll, särskilt av Adam Lundgren, men som helhet lite klyschigt och krystat. Minus för Björn Kjellmans insats, klart svagast i leken.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Torka aldrig tårar utan handskar