Torsk på Tallinn - En liten film om ensamhet

Originaltitel: Torsk på Tallinn - En liten film om ensamhet
Regissör:Tomas Alfredson
Utgivningsår:1999

Om Torsk på Tallinn - En liten film om ensamhet:

Några svenska män deltar i en arrangerad resa till Tallinn för att hitta en livskamrat. Torsk på Tallinn är en dokumentär som fångar den manliga ensamheten i all sin anskrämliga nakenhet.

Titel: Ben och Gunnar - En liten film om manlig vänskap
Originaltitel: Möbelhandlarens dotter
Regissör: John O Olsson
År: 2006
Möbelhandlarens dotter

Robert Gustafsson, Johan Rheborg, Jonas Inde, Tomas Alfredson, Andres Lokko, Martin Luuk, Tõnu Kark, Birgit Lilienthal, Merle Palmiste, Karolina Palutko, Lena Söderblom, Tiina Tauraite

Robert Gustafsson, Jonas Inde, Andres Lokko, Martin Luuk, Johan Rheborg, Henrik Schyffert

Komedi

Sverige

Recension Torsk på Tallinn - En liten film om ensamhet

- Petar sätter betyg 4 och skriver:
”Torsk På Tallinn – En liten film om ensamhet” är en av det fyra kortfilmerna som Killinggänget tagit fram. Filmen handlar om ett gäng svenska män, som beger sig till Tallinn för att finna kärleken. Den som arrangerar resan till Tallinn, är som ni säkert förstår, Percy Nilegård, VD för Globegård Incentive AB. Percy skryter med att han arbetat med sådana här ”get-togheters”, i flera år. Så resan kan...

Recension av Torsk på Tallinn - En liten film om ensamhet - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Komedi Top 50, Mokumentärer, Sverige Topp 50, SVT Öppet arkiv
Diskussioner om Torsk på Tallinn - En liten film om ensamhet  (1 diskussioner)
Kommentarer om Torsk på Tallinn - En liten film om ensamhet (810 st)
Rai (Anmäl)   30/10 2017
Den här filmen är ju så kul, tragiken finns i komiken, och kanske tvärtom också? men själva skådespeleriet går väl att diskutera. Tycker väl inte att någon ur Killinggänget är vidare bra skådisar. Nej inte ens Robert Gustavsson...
Starkbröl (Anmäl)   25/4 2016
Jag blev förvånad: det här är faktiskt väldigt överskattat. Det är möjligt att det var epokgörande när det kom, men allt som finns i TpT finns otroligt bättre levererat i Fyra nyanser av brunt, som förstås är en senare prestation med större budget men som faktiskt ÄR ett mästerverk. Dessutom är den filmen gjord med en ömsinthet och ett djup som saknas i denna film, som för mig framstår som lite hånfull i sitt tilltal.
KyLLo (Anmäl)   9/2 2016
Att jag skulle gå i gång på Stefan & Krister bara för att jag älskar Torsk på Tallinn är ett slag under bältet. Den här filmen och humorn rostar aldrig. Men så älskar jag skruvade vardagshistorier, starka personporträtt och överraskande komiska repliker som levereras med rätt tajming. Percy skulle förmodligen vara extremt irriterande i verkligheten, men är underhållande på film (särskilt när han inte kan ta kontrollen över en situation eller har fel). Stewie i Family Guy skulle nog upplevas som obehaglig i verkligheten, men har sin charm i tv-serien. Tarantino skämtar om världskrig och inbördeskrig. Charlie Chaplin driver med Hitler i Diktatorn. Rent generellt är det väl bra att man kan skämta om sånt som är tragiskt och eländigt. Och precis som med Sällskapsresan skämtas det mycket om hur vi svenskar kan vara och bete oss. Jag känner igen flera av personlighetsdragen i Torsk på Tallinn från personer i verkligheten. Skillnaden är att det ofta är allt annat än komiskt i verkligheten. Killinggänget plockar från verkligheten och skruvar till det. Hur många har inte råkat ut för ett oväntat stopp under en resa med allmänna färdmedel och en luddig förklaring eller att det drar ut mycket på tiden, en tjurig busschaufför, någon som blir en helt annan person när den dricker, någon som inte vågar säga ifrån, någon som skiter i resten av gruppen, någon som alltid vill göra rätt för sig och lära andra vad som är rätt? Bara för att ta några exempel.
Karina (Anmäl)   1/1 2016
Har sina stunder och, tyvärr, sina icke stunder.
Krille80 (Anmäl)   26/10 2014
Detta är så roligt i sin sorgsenhet. Robert Gustafsson gör en jätteinsats. Väldigt roligt och väldigt känslofyllt i en annorlunda blandning. 3+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Torsk på Tallinn - En liten film om ensamhet