Betyg idag: 1 229 Besökare idag: 5 519

Originaltitel: Trainspotting
Regissör:Danny Boyle
Utgivningsår:1996

Om Trainspotting:

Varför skaffa sig ett jobb när man kan vara arbetslös? Varför skaffa sig familj när man kan umgås med sina vänner istället? Varför ta ansvar när man kan fördriva dagarna genom att stjäla, supa, skjuta hundar med luftgevär, titta på hemgjorda porrfilmer och vara konstant heroinpåverkad? Mark Renton har självdestruktivitet till en konst. Tillsammans med sina vänner är han på kollisionskurs med samhället och etablissemanget. Men när Renton beslutar sig för att ta sig ur förfallet upptäcker han att det är svårt att ändra på gamla vanor.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Bruce Robinson
År: 1987
Genre: Komedi
Withnail och jag

Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Kevin McKidd, Robert Carlyle, Kelly Macdonald, Peter Mullan, James Cosmo, Eileen Nicholas, Susan Vidler, Pauline Lynch, Shirley Henderson, Irvine Welsh

John Hodge

Drama, Kriminalare

Storbritannien
Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Populärt och billigt, Startpaket 1
Diskussioner om Trainspotting  (0 diskussioner)
Kommentarer om Trainspotting (488 st)
Pi-R (Anmäl)   22:30 11/12
Fyran är rätt stark, inte minst tack vare dialog, och McGregors och Bremners skådespeleri. Flera scener är genuint guld. Jag kan inte alls se det som ett förhärligande av missbrukarlivet, däremot ett människogörande av missbrukarna – vilket känns såväl äkta som lovvärt. Sen finns det mindre starka sidor också – manuset kränger rätt rejält omstundom och en del känslosvängningar är såpass tvära att såväl humorn och svärtan dämpas (samtidigt så är jag rätt övertygad om att det är ett medvetet val). Boyles teaterbakgrund lyser igenom tydligt, och nånstans känner jag att Trainspotting hade funkat ännu bättre som scenuppsättning än som filmatisering.
mr_magi (Anmäl)   00:25 2/10
Helt djävla enastående.
C12 (Anmäl)   13:01 18/3
Pundarromantik. Vidrig film.
Cloudane (Anmäl)   22:43 22/1
Kan äntligen bocka av denna på min "filmer man borde ha sett"-lista. En gedigen 4a och jag kan absolut förstå dess goda rykte och plats i filmhistorien.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Kanonbra film