Trans-Europ-Express

Originaltitel: Trans-Europ-Express
Regissör:Alain Robbe-Grillet
Utgivningsår:1966

Om Trans-Europ-Express:

Kriminaldrama där ett par spelar in film ombord på tåg. Allt eftersom handlingen och karaktärerna tar form får de eget liv och vår uppfattning om sanningen ställs på sin spets.

Jean-Louis Trintignant, Marie-France Pisier, Nadine Verdier, Christian Barbier, Charles Millot, Daniel Emilfork

Thriller

Frankrike, Belgien
Med i listor: Fantastisk Filmfestival 2007
Diskussioner om Trans-Europ-Express  (0 diskussioner)
Kommentarer om Trans-Europ-Express (5 st)
KyLLo (Anmäl)   00:50 17/4
Fina miljöer och ett fantastiskt bildspråk. Sämre sett till spänning och dialog.
Ful_fisk (Anmäl)   11/7 2018
Väldigt typisk för franska nya vågen. Rolig och uppfinningsrik till stor del, med sin lek över klassiska filmkonventioner och snåriga intriger. En del transportsträckor och filmens lite mer perversa scener håller dock betyget på mattan.
Herr Arne (Anmäl)   16/12 2011
Rolig, smart och snygg film.
hairofthedog (Anmäl)   19/8 2008
nu har jag äntligen sett den. har varit ett rätt stort fan av robbe-grillet o är såklart tvungen att försvara detta. från andra halvan av sextiotalet o framåt snöade r-g in på mkt s&m o sexuellt våld mot kvinnor som kan tyckas tämligen omotiverat (liksom allt annat). detta kan ibland dra ner hans verk även för mig. denna antifilm får emellertid en riktigt fin struktur till slut, verkar nästan börja leva sitt eget liv i andra halvan, robbe-grillet som regissören på tåget ingriper inte lika ofta. den innehåller dessutom en hel del humor, på ett sätt som inte är särskilt vanligt för robbe-grillet under den här perioden. hade varit otroligt spännande om han gjort något i samma klass som le voyeur ("stenögonen") i filmväg, men det hände tyvärr aldrig.
Kubrickian (Anmäl)   20/9 2007
Genialisk mix av Hitchcock-pastisch och stilbildande metafilm. Alla medverkande är som tåg som hela tiden spårar ur.