Betyg idag: 1 212 Besökare idag: 5 618

Originaltitel: Transamerica
Regissör:Duncan Tucker
Utgivningsår:2005

Om Transamerica:

Den transexuelle Bree skall just göra en könsbytesoperation när hon får veta att hon har en son. Hennes terapeut vägrar godkänna operationen om Bree inte kontaktar sonen. De två gör en bilresa genom USA och kommer långsamt varandra allt närmare.
Se filmen på CDON

Titel: The Kids Are All Right
Originaltitel: The Kids Are All Right
Regissör: Lisa Cholodenko
År: 2010
Genre: Drama, Komedi
The Kids Are All Right
Titel: Ett år med tretton månar
Originaltitel: In einem Jahr mit 13 Monden
Regissör: Rainer Werner Fassbinder
År: 1978
Ett år med tretton månar
Titel: Boy I Am
Originaltitel: Morrer Como Um Homem
Regissör: João Pedro Rodrigues
År: 2009
To Die Like a Man

Fionnula Flanagan, Burt Young, Kevin Zegers, Graham Greene (II), Felicity Huffman, Elizabeth Peña, Calpernia Addams, Barbara Barron, Kate Bayley, Paul Borghese, Jon Budinoff, Danny Burstein, Carrie Preston

Duncan Tucker

Drama, Komedi, Äventyr

USA,

Recension Transamerica

- bmo sätter betyg 4 och skriver:
Jag har inte sett fram emot Transamerica trots alla hyllningar utan trott att det skulle vara en rätt tråkig “Politisk Korrekt” film. Detta till trots gav jag den en chans och det ångrar jag inte. Bree är en transsexuell man som bara några dagar före sin operation för att bli kvinna blir uppringd av ett häkte och får veta att han har en 17-årig son. Inte nog med det, sonen är dessutom...

Recension av Transamerica - Läs hela!

Diskussioner om Transamerica  (0 diskussioner)
Kommentarer om Transamerica (274 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   22:55 22/10
supermancover (Anmäl)   05:24 18/1
Såg denna för några månader sedan och gillade den egentligen ganska mycket. men blir jävligt besviken på att när de ÄNTLIGEN gör en ordentlig film om transgender-personer så får inte ens en TRANSPERSON spela huvudrollen? NÄR FÅR VI PLATS?
AmyTatti (Anmäl)   19/4 2015
Det mest imponerande med filmen är Huffmans tolkning av Bree. Men manuset blir ibland lite torrt och tråkigt, till slut blev det en jobbig film att ta sig igenom.
Gigi1943 (Anmäl)   9/9 2013
Den här filmen såg jag av "misstag" för den hamnade efter en annan som jag bandat, men det är jag glad för, jag tyckte den var riktigt charmig och länge trodde jag att rollen spelades av en man som såg kvinnlig ut och när jag gick in på "henne" och såg hur snygg hon var så blev jag förvånad.
CultOfZenith (Anmäl)   12/8 2012
Felicity Huffmans förvandling är imponerande, men hon spelar ärligt talat rätt stelt. För övrigt är filmen lite väl tillrättalagd och politiskt korrekt, men det är ju väldigt enkelt att sympatisera med budskapet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Transamerica