Transnistra

Originaltitel: Transnistra
Regissör:Anna Eborn
Utgivningsår:2019

Om Transnistra:

En dokumentärfilm som utspelar sig i Transnistrien, en utbrytarrepublik som inte erkänns av någon men har en egen valuta, en armé och en flagga med hammaren och skäran. I detta identitetskrisande land umgås 16-åriga Tanya med sina vänner. I intima och poetiska bilder skildras hur de transnistriska ungdomarna hänger runt, hånglar och blir hopplöst förälskade.

Tatjana Lipovskaja, Anatolij Nikolaevitj, Alexander Stadnik, Dmitrij Maslo, Denis Sjevtsov

Dokumentär

Sverige, Danmark, Belgien
Diskussioner om Transnistra  (0 diskussioner)
Kommentarer om Transnistra (3 st)
goeran (Anmäl)   20:27 22/4
Anna Eborns dramadokumentär Transnistria, där huvuddelen av filmen skildrar en grupp ungdomar i staden Camenca i norra delen av Transnistrien, ger en intressant ögonblicksbild från denna udda utbrytarstat som stannat i tiden (och det gamla Sovjet lever). Betyg 3.
Jaganatha (Anmäl)   20:22 17/4
Det mest minnesvärda med filmen är kanske att det finns militäruniformer i barnstorlek i Transnistrien. När ska det någonsin bli högsta mode i det efterblivna Sverige?
Asmorod (Anmäl)   22:25 9/3
En i sanningens namn överflödig film.