Betyg idag: 1 652 Besökare idag: 5 261

Originaltitel: Thirteen Days
Regissör:Roger Donaldson
Utgivningsår:2000

Om Tretton dagar:

Kubakrisen 1962. Ett av de farligaste ögonblicken i modern historia. Under tretton högdramatiska dagar i oktober 1962 befann sig världen på randen av en dittills fullständigt otänkbar katastrof. Över hela jorden väntade människor oroligt på utgången av en politisk, diplomatisk och militär konfrontation, som hotade att sluta i ett kärnvapenkrig mellan de båda supermakterna USA och Sovjetunionen.
Se filmen på Netflix

Originaltitel: Bobby
Regissör: Emilio Estevez
År: 2006
Bobby

Kevin Costner, Bruce Greenwood, Steven Culp, Dylan Baker, Ed Lauter, Michael Fairman, Kevin Conway, Stephanie Romanov, Frank Wood, Bill Smitrovich, Tim Kelleher, James Karen, Christopher Lawford, Lucinda Jenney, Caitlin Wachs

David Self

Drama, Thriller, Krig

Diskussioner om Tretton dagar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tretton dagar (153 st)
Starkbröl (Anmäl)   00:21 12/7
Småtråkig, vilket inte hjälps upp av den alltid lika träige Costner.
Sarakin76 (Anmäl)   23/11 2016
Utrolig bra og spennende film. Riktig velregissert uten å bli for sentimental eller patriotisk. Riktig bra skuespillere på alle posisjoner.
booby (Anmäl)   26/7 2015
Bra skildring, men Costner tar för mycket plats.
annihilat0r (Anmäl)   13/4 2015
"Thirteen Days" är en historisk skildring av de dagar under vilka denna planet hade kunnat förstöras. Kubakrisen år 1962 var sannerligen ingen normalstor kris. Välspelad och intressant – men framför allt politiskt viktig.
ergopliroforia (Anmäl)   2/10 2014
Den amerikanska propagandamaskinen kommer inte riktigt igång när det uttalade målet är att göra en film trogen de verkliga händelserna. Visst, Grisbukten nämns bara i förbifarten, U.S.A:s brott mot internationell lag genom bordning av fartyg och annat nonchaleras, U.S.A:s kärnvapenspetsar riktade mot Sovjet i det direkt angränsande Turkiet avfärdas som gamla avlagda missiler utan funktion och Sovjet framställs som den aggressiva parten trots att det var U.S.A som invaderat året innan. Detta ackompanjerat med det sedvanliga pseudodilemmat mellan familjefadern (med en kvinna hängande runt sin hals) och den gode kristna patrioten som offrar sig för sitt land och passar på att rädda världen. Förvånansvärt objektivt trots allt, måste ha fått utstå rejält med kritik på hemmaplan. Dramaturgisk kvalitet? helt okej.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Tretton dagar