13:e våningen

Originaltitel: The Thirteenth Floor
Regissör:Josef Rusnak
Utgivningsår:1999

Om 13:e våningen:

Douglas Hall och Hannon Fuller har skapat en datasimulering av Los Angeles, som det såg ut 1937. En dag vaknar Hall och hittar en blodig skjorta i badrummet och Fuller hittas mördad. Hall blir polisens huvudmisstänkte. Men var det verkligen han som mördade sin vän? Varför minns han ingenting? För att finna svaren måste han hämta meddelandet som Fuller lämnade i simuleringen.

Titel: Matrix
Regissör: Andrew Niccol
År: 1997
Genre: Drama, Science Fiction
Gattaca

Craig Bierko, Armin Mueller-Stahl, Gretchen Mol, Vincent D'Onofrio, Dennis Haysbert, Steven Schub, Shiri Appleby, Janet MacLachlan, Brad William Henke, Alison Lohman, Jeremy Roberts, Rif Hutton, Leon Rippy, Burt Bulos, Tia Texada

Josef Rusnak, Ravel Centeno-Rodriguez

Thriller, Science Fiction, Mysterium

The 13th Floor, Trettonde våningen

Tyskland, USA

Recension 13:e våningen

- erc sätter betyg 3 och skriver:
Forskarna och datorprogrammerarna Douglas Hall (spelad av Craig Bierko), Hannon Fuller (spelad av Armin Mueller-Stahl) och Jason Whitney (spelad av Vincent D’Onofrio) har skapat en realistiskt simulerad värld med människor som fungerar precis som vi. Den simulerade världen är en kopia av Los Angeles anno 1937. När Fuller upptäcker en omskakande hemlighet tror han att någon försöker mörda honom. Han...

Recension av 13:e våningen - Läs hela!

Med i listor: Dans sköna Sci-Fi movies
Diskussioner om 13:e våningen  (0 diskussioner)
Kommentarer om 13:e våningen (166 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
picklessmulan (Anmäl)   28/7 2017
En sevärd rulle med många tvistar. Skådisarna var sådär. Ett roligt manus och koncept.
RustyFilm (Anmäl)   11/12 2016
Välgjort rent tekniskt men väldigt dåligt manus (tramsig historia) även skådespelar insatserna är genomgående dåliga. Behållningen av det här är väl några av miljöbilderna i bakgrunden och Nina Persson bakom den vita sluttexten.
Harford (Anmäl)   22/10 2016
Betydligt bättre än de trista Matrix-filmerna.
Merwinna (Anmäl)   27/2 2016
Genomtänkt och tekniskt välgjort med många fina, precisa detaljer i de olika tidsepokerna - på det sättet är det en bra film. MEN - det är inte MIN typ av film, och här ska man ju be betyg efter sin egen uppskattning av filmen, för att få tips om filmer som är i ens egen smak. Har jag förstått det som..? Så det blir en tvåa, för jag vill inte ha tips om filmer om virtuella världar etc.. Sådant intresserar mig verkligen inte! Jag gissar att denna typ av film appellerar mest till människor som spelar mycket dataspel.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till 13:e våningen