Betyg idag: 1 761 Besökare idag: 5 926

Originaltitel: Chariots of Fire
Regissör:Hugh Hudson
Utgivningsår:1981

Om Triumfens ögonblick:

Två brittiska sprinterlöpare tränar för att delta i OS och att där få möta varandra. Den ena springer för Gud, och den andra vill bli berömd.

Titel: En färd till Indien
Originaltitel: La Flor de mi secreto
Regissör: Pedro Almodóvar
År: 1995
Min hemlighets blomma

Ian Holm, Ben Cross, Nicholas Farrell, Ian Charleson, Nigel Havers, John Gielgud, Peter Egan, Cheryl Campbell, Alice Krige, Daniel Gerroll, Brad Davis

Colin Welland

Drama

Storbritannien

Recension Triumfens ögonblick

- Irwin Fletcher sätter betyg 4 och skriver:
Gripande berättelse som är baserad på en sann historia. Vi får följa de två löparna Harold Abrahams (Cross) och Eric Liddell (Charleson) i 20-talets Storbritannien inför olympiaden i Paris. De två har samma målsättning men drivs av olika krafter. Liddell är en principfast och djupt troende ung man som springer av övertygelsen att Gud skapade honom för just det ändamålet. Abrahams drivkraft är att bli...

Recension av Triumfens ögonblick - Läs hela!

Med i listor: Oscars, People's Choice Award i Toronto
Diskussioner om Triumfens ögonblick  (0 diskussioner)
Kommentarer om Triumfens ögonblick (65 st)
hmejl (Anmäl)   00:37 26/2
En film helt i min smak! Inledningen är helt perfekt! Stöddiga brittiska aristokrater, pompös musik, och sport! Perfekt kombination. Kan dock fråga sig huruvida det rymmer sig två historier i denna filmen för inte fanns det en rivalitet eller något dem emellan som det antyddes inledningsvis. Om inte crescendot har ett avgörande dem emellan så tjänar det i mitt tycke inget till att berätta både om missionären och Abrahams. Var historia står på egna ben så att säga. Måhända att det bara finns plats för en film om OS i Paris. I övrigt kan tyckas att filmen är i behov av lite klippning. Kan tyckas att diverse välklädda samlingar med brittisk överklass i slutändan inte tjänar något till. Recentiorsmiddagen t.ex. där de nämner en krigsångest men som därefter inte utforskas vidare och scenen med Lindsey och Cabaréstjärnan på hans gods. Inte heller den tjänar något till förutom att vi fått se ännu ett vackert slott. De bästa scenerna är istället då de får springa mot klockan och mot varandra. Dessa har en inneboende spänning som mycket bättre passar tonen. Filmen rekommenderas starkt för sporttokar såväl som överklassvurmare.
92axha10 (Anmäl)   02:55 11/2
Många sportfilmer har väl den här att tacka för sin existens. Fan inte berättelsen särkilt intressant eller imponerande. Det jag tog med mig är hur mycket OS har förändrats från att vara en tävling för amatörer.
RustyFilm (Anmäl)   11/12 2016
Triumfens ögonblick är en idrottsberättelse. Den berättas långsamt och detaljerat. Allt detta är egenskaper som passar mig perfekt, dessutom har filmen fått fyra Oscars bl.a. för bästa film. Det här måste ju vara en höjdare. Men nej, filmen är seg och tråkig. Förstår inte det här, har kanske en dålig dag. Jag får kanske ge filmen en andra chans senare
Dele (Anmäl)   25/4 2016
Väldigt välgjord och ganska intressant, och den ikoniska musiken är minnesvärd. Lite för svulstigt och heroiskt för min smak, men betygstrean är stark.
Barneyk (Anmäl)   31/3 2016
Musiken i kombination med slowmotion-fotot är bitvis fantastiskt, men överlag känns det som en typiskt överdramatisk, styltig TV-film...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Triumfens ögonblick