Troja

Regissör:Wolfgang Petersen
Utgivningsår:2004
Antal betyg:20057 betyg

Om Troja:

1193 f.kr. Den vackraste av alla dödliga, den trojanske prinsen Paris, har just rövat bort sköna Helena från hennes make, Spartas kung Menelaos. Kungen samlar sina bästa krigare, bland annat den näst intill osårbare hjälten Akilles, överbefälhavaren Agamemnon och en 100.000 man stark här. I Troja förbereder sig kung Priamos för strid genom att utse sin förstfödde son Hektor till befälhavare. Ett blodigt och mycket långdraget krig inleds.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Edward Zwick
År: 2003
Genre: Drama, Action, Äventyr, Krig
Den siste samurajen

Brad Pitt, Eric Bana, Orlando Bloom, Diane Krüger, Sean Bean, Brian Cox, Brendan Gleeson, Saffron Burrows, Rose Byrne, Peter O'Toole, James Cosmo, Julie Christie, Garrett Hedlund, Tyler Mane, Julian Glover, John Shrapnel, Siri Svegler, Vincent Regan

David Benioff

Action, Romantik, Äventyr

USA, Malta, Storbritannien

Recension Troja

- sluper sätter betyg 2 och skriver:
Orlando Bloom skjuter båge och Sean Bean slåss med svärd i massiva stridsscener i en film baserad på en klassisk bok. Känns konceptet igen? Med Iliaden i ryggen borde Wolfgang Petersen ha samma , om inte bättre förutsättningar att lyckas i sitt värv som Peter Jackson. Men redan när det gäller byggandet av en hållbar intrig börjar hela projektet att svaja. Med alla gudarna från boken ute ur vägen...

Recension av Troja - Läs hela!

Med i listor: Romantik Top 50
Filmnummer: 19150
Diskussioner om Troja  (0 diskussioner)
Kommentarer om Troja (1333 st)
dudson (Anmäl)   8/11 2018
Pampig storfilm av ett klassiskt tema. Bra skådespelare åxå. Inte en av dom bättre mastodont filmerna i samma genre direkt. Men väl sevärd.
Rai (Anmäl)   6/1 2018
Nja, eller?
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Träig film
Sarakin76 (Anmäl)   27/7 2017
En av de beste filmene som har gjorts. Pitt, Bana, Bloom og Kruger ruler. Denne kan vel egentlig bare matches av Braveheart LOTR og Star Wars filmene.
The Herminator (Anmäl)   27/12 2016
Hade verkligen inga förväntningar och under de förutsättningarna tyckte jag den var en helt ok action som fick tillräckligt mycket av Illiaden rätt för att det inte skulle bli ett störningsmoment.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Troja