Troja

Regissör:Wolfgang Petersen
Utgivningsår:2004
Antal betyg:20058 betyg

Om Troja:

1193 f.kr. Den vackraste av alla dödliga, den trojanske prinsen Paris, har just rövat bort sköna Helena från hennes make, Spartas kung Menelaos. Kungen samlar sina bästa krigare, bland annat den näst intill osårbare hjälten Akilles, överbefälhavaren Agamemnon och en 100.000 man stark här. I Troja förbereder sig kung Priamos för strid genom att utse sin förstfödde son Hektor till befälhavare. Ett blodigt och mycket långdraget krig inleds.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: 300
Regissör: Zack Snyder
År: 2006
Genre: Drama, Action, Äventyr, Fantasy, Krig

Brad Pitt, Eric Bana, Orlando Bloom, Diane Krüger, Sean Bean, Brian Cox, Brendan Gleeson, Saffron Burrows, Rose Byrne, Peter O'Toole, James Cosmo, Julie Christie, Garrett Hedlund, Tyler Mane, Julian Glover, John Shrapnel, Siri Svegler, Vincent Regan

David Benioff

Action, Romantik, Äventyr

USA, Malta, Storbritannien

Recension Troja

- enannanplanet sätter betyg 2 och skriver:
Troja är ett praktfiasko, men varför? Det enkla svaret är valet av regissör, men jag vet inte man kan belasta honom för allt. Wolfgang Petersen är fenomenal på och fighting- och actionscener. De storslagna masscenerna i Troja är verkligen storslagna, kostymerna och miljöerna välgjorda och fulla av atmosfär, men tillsammans så räcker detta bara till en skiss över hur en bra film skulle kunna se ut....

Recension av Troja - Läs hela!

Med i listor: Romantik Top 50
Filmnummer: 19150
Diskussioner om Troja  (0 diskussioner)
Kommentarer om Troja (1332 st)
dudson (Anmäl)   8/11 2018
Pampig storfilm av ett klassiskt tema. Bra skådespelare åxå. Inte en av dom bättre mastodont filmerna i samma genre direkt. Men väl sevärd.
Rai (Anmäl)   6/1 2018
Nja, eller?
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Träig film
Sarakin76 (Anmäl)   27/7 2017
En av de beste filmene som har gjorts. Pitt, Bana, Bloom og Kruger ruler. Denne kan vel egentlig bare matches av Braveheart LOTR og Star Wars filmene.
The Herminator (Anmäl)   27/12 2016
Hade verkligen inga förväntningar och under de förutsättningarna tyckte jag den var en helt ok action som fick tillräckligt mycket av Illiaden rätt för att det inte skulle bli ett störningsmoment.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Troja