Trollbunden

Originaltitel: Spellbound
Regissör:Alfred Hitchcock
Utgivningsår:1945

Om Trollbunden:

Kyliga Dr. Petersen är psykolog på ett välrenommerat mentalsjukhus. Hon fattar tycke för doktor Edwardes, den man som skall ta över efter sjukhemmets förre chef. Men Edwardes verkar störas av något.

Titel: Skuggan av ett tvivel
Originaltitel: Suspicion
År: 1941
Genre: Thriller, Mysterium, Film-Noir
Illdåd planeras?

Ingrid Bergman, Gregory Peck, Michael Chekhov, Leo G Carroll, Rhonda Fleming, John Emery, Norman Lloyd, Bill Goodwin, Steven Geray, Donald Curtis, Wallace Ford, Art Baker, Regis Toomey, Paul Harvey

Angus MacPhail, Ben Hecht

Romantik, Thriller, Mysterium, Film-Noir

Med i listor: 40-tal Top 50, Film-Noir Top 50
Diskussioner om Trollbunden  (0 diskussioner)
Kommentarer om Trollbunden (138 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
mazquara (Anmäl)   14/5 2017
underhållande, även om psykologibiten lämnar en del att önska... känns ändå förhållandevis fräsch; hade varit kul att se en uppdaterad version.
wasteoftime (Anmäl)   6/2 2017
Hej vad det går i pekoralbacken. Det är dock långt ifirån dåligt, och vissa fotosekvenser är ju fantastiska. Men över lag är det mest ganska trivsamt. Det finns ju vissa saker man verkligen ställer sig undrandes över, hur dessa annars så kloka människor inte snappar upp. Men, det går ganska rappt framåt, och det är rätt trevligt mestadels. Dalís drömscen är ju inte att förglömma. Alltid kul med filmer med "Overtyrer" också, det har jag en förkärlek för. Men det når inte upp på tvåan, det är för jäkla nära, men det saknas något. 0,0 på SH-skalan.
Jämte (Anmäl)   8/2 2016
Ojämn film. Bergman är bra, kul Salvador Dali-dekor, men handlingen är i rörigaste laget och Gregory Peck är aningen för ung och pojkaktig för att kunna göra rollen rättvisa. Bra kemi mellan honom och Bergman men för de mer dramatiska scenerna hade det kanske passat bättre med en annan skådis. Jag är inte heller så förtjust i psykoanalystemat de gånger de framträder så jättetydligt i Hitchcocks filmer. Överlag en stark tvåa, för Ingrid Bergmans skull.
AlbinWesley (Anmäl)   12/9 2015
Fenomenal noir, berättelsens presentation under första halvan, följt av diverse avslöjanden under den andra, är enastående.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Trollbunden