Trollkarlen från Oz

Originaltitel: The Wizard of Oz
Regissör:Victor Fleming
Utgivningsår:1939

Om Trollkarlen från Oz:

Tolvåriga Dorothy, hennes hund Toto och hennes eget hus blir bortblåsta i en tornado och seglar över regnbågen till landet Oz. Där är allt kul. Men det stora äventyret börjar när Dorothy och hennes nya vänner går för att söka efter landets mystiska trollkarl och hemligheten som leder henne hem.

Titel: Oz - En fantastisk värld
Originaltitel: The Best Little Whorehouse in Texas
Regissör: Colin Higgins
År: 1982
Genre: Komedi
Det bästa lilla horhuset i Texas

Judy Garland, Frank Morgan, Ray Bolger, Bert Lahr, Jack Haley, Billie Burke, Margaret Hamilton, Charley Grapewin, Pat Walshe, Clara Blandick

Noel Langley, Florence Ryerson, Edgar Allan Woolf

Familjefilm, Musikal, Äventyr, Fantasy

Recension Trollkarlen från Oz

- anonym skriver:
Oj, vilken klassiker. Frågan är om det kan bli mer klassiskt än så här. Lille söte Judy Garland hoppar och skuttar omkring i det soliga vädret och sjunger. Betyget fyra som jag gett den är inte för att filmen är bra, det är för att det är så klassiskt och varmt. En varm familjemusikal, kryddad med lite humor och spänning från ett sent 30-tal med Judy Garland. Filmen handlar om 12-åriga Doroty...

Recension av Trollkarlen från Oz - Läs hela!

Med i listor: 30-tal Top 50
Diskussioner om Trollkarlen från Oz  (0 diskussioner)
Kommentarer om Trollkarlen från Oz (386 st)
Ful_fisk (Anmäl)   20:20 20/1
Rätt okej, men med tanke på att det är en av de kanske fem mest berömda filmerna som någonsin gjorts ganska ordentligt överreklamerad. Visst är det en mysig barnfilm och allt, men jag köper aldrig riktigt scenografin. Det känns som att blommorna är av plast och allting är uppbyggt inomhus i nästan alla scener. Judy Garland är sjukt jävla präktig också, vilket blir mer och mer störigt ju längre det hela pågår. Men då och då glänser det till, man måste ju beundra nytänkandet den hade och den jättefina svartvita öppningen i Kansas. Och då kan jag leva med att storyn mest tycks bestå av en massa galna idéer ihopkokade under en löst sammanhållen intrig och att vissa inslag finns där bara för att vara lite crazy (sådant ger mig Alice i underlandet-vibbar, och jag avskyr Alice i underlandet). Summa summarum en helt okej film, helt enkelt. Men om de hade filmat den här berättelsen 20 år senare, när sådana här filmer producerades på daglig basis, undrar jag om storyn hade hållit överhuvudtaget.
karlmats (Anmäl)   10/1 2018
Vilken fröjd att beskåda. Jag som inte brukar gilla gamla filmer blir väldigt glad av att se Dorothy strutta runt i sagolandet Oz med alla dess fantastiska varelser. Egentligen är väl de flesta, inklusive hon själv, ganska retarderade men det gör ingenting att det är lite korkat, knarkdimman karaktärerna verkar leva i sipprar ut genom skärmen och in i soffan. Over the Rainbow är stämningsfull, fågelskrämman och plåt-Nicklas väldigt underhållande och lejonet går över gränsen ibland men är ändå en rolig karaktär på det stora hela. Och så häxorna och Toto och alla små munchkins. Jag blir glad. Och färgchocken sen, att se den här på bio på 30-talet måste ha varit fullständigt magiskt. Jag drämmer till med en 4a.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
klassiker
Pingstpastorn (Anmäl)   1/8 2017
Denna film är en aning överskattad men därmed inte sagt att den är dålig för det är den inte. Den är faktiskt väldigt bra.
mattarello (Anmäl)   12/6 2017
Det här med att spontant brista ut i sång... vissa gillar det, andra inte. Här i denna film går det inte att inte gilla det! Sångerna är riktigt minnesvärda. Lägg dessutom till charmiga karaktärer och ett underbart technicolorfoto och hjärtat är smält. En klassiker i särklass!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Trollkarlen från Oz