Trollkarlen från Oz

Originaltitel: The Wizard of Oz
Regissör:Victor Fleming
Utgivningsår:1939

Om Trollkarlen från Oz:

Tolvåriga Dorothy, hennes hund Toto och hennes eget hus blir bortblåsta i en tornado och seglar över regnbågen till landet Oz. Där är allt kul. Men det stora äventyret börjar när Dorothy och hennes nya vänner går för att söka efter landets mystiska trollkarl och hemligheten som leder henne hem.

Titel: The Fall
Regissör: Robert Stevenson
År: 1964
Genre: Komedi, Familjefilm, Fantasy
Mary Poppins
Titel: The Rocky Horror Picture Show
Originaltitel: The Rocky Horror Picture Show
Regissör: Jim Sharman
År: 1975
Genre: Komedi, Skräck, Science Fiction
The Rocky Horror Picture Show

Judy Garland, Frank Morgan, Ray Bolger, Bert Lahr, Jack Haley, Billie Burke, Margaret Hamilton, Charley Grapewin, Pat Walshe, Clara Blandick

Noel Langley, Florence Ryerson, Edgar Allan Woolf

Familjefilm, Musikal, Äventyr, Fantasy

Recension Trollkarlen från Oz

- Stygga-Vargen sätter betyg 5 och skriver:
Trollkarlen från Oz är onekligen en av filmhistoriens största klassiker och när det gäller de bästa filmerna någonsin så borde denna film hamna ganska högt upp på listan. Det här är ett mästerverk och den är väldigt välgjord och spännande men samtidigt ganska gullig. Skådespelarna gör ett enastående jobb, specialeffekterna är riktigt snygga även med dagens mått och musiken är väldigt bra - "Over The...

Recension av Trollkarlen från Oz - Läs hela!

Med i listor: 30-tal Top 50
Diskussioner om Trollkarlen från Oz  (0 diskussioner)
Kommentarer om Trollkarlen från Oz (385 st)
karlmats (Anmäl)   23:25 10/1
Vilken fröjd att beskåda. Jag som inte brukar gilla gamla filmer blir väldigt glad av att se Dorothy strutta runt i sagolandet Oz med alla dess fantastiska varelser. Egentligen är väl de flesta, inklusive hon själv, ganska retarderade men det gör ingenting att det är lite korkat, knarkdimman karaktärerna verkar leva i sipprar ut genom skärmen och in i soffan. Over the Rainbow är stämningsfull, fågelskrämman och plåt-Nicklas väldigt underhållande och lejonet går över gränsen ibland men är ändå en rolig karaktär på det stora hela. Och så häxorna och Toto och alla små munchkins. Jag blir glad. Och färgchocken sen, att se den här på bio på 30-talet måste ha varit fullständigt magiskt. Jag drämmer till med en 4a.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
klassiker
Pingstpastorn (Anmäl)   1/8 2017
Denna film är en aning överskattad men därmed inte sagt att den är dålig för det är den inte. Den är faktiskt väldigt bra.
mattarello (Anmäl)   12/6 2017
Det här med att spontant brista ut i sång... vissa gillar det, andra inte. Här i denna film går det inte att inte gilla det! Sångerna är riktigt minnesvärda. Lägg dessutom till charmiga karaktärer och ett underbart technicolorfoto och hjärtat är smält. En klassiker i särklass!
Tatty (Anmäl)   30/4 2017
Älskar filmen. Så bra, fin, rolig och mystisk. Färgglatt också.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Trollkarlen från Oz