Trolltyg i tomteskogen

Originaltitel: Gnomes
Regissör:Jack Zander, Lars Calonius
Utgivningsår:1980

Om Trolltyg i tomteskogen:

Storebror Tor, 101 år, ska snart gifta sig. Tors utvalda är den söta blondinen Lisa som snart ska komma med sina föräldrar och farbror Kostja. Han har färdats ända från Sibirien för att få vara med vid detta festliga tillfälle. Tomteskogen befolkas inte bara av tomtar, här bor också en del troll som i alla tider varit tomtarnas fiender. Det som trollen framför allt retar sig på är att tomtarna släpper ut de djur som trollen lyckats fånga. "Tomtarna måste bort - skogen är för liten för både tomtar och troll", säger trollen. På Tors och Lisas bröllopsdag sätter de stora starka trollen sin elaka plan i verket, men störst är inte alltid starkast.
Se filmen på Headweb

Regissör: Marilyn Fox
År: 1988
Genre: Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Häxan och lejonet

Lee Richardson (röst), Arthur Anderson (röst), Rex Everhart (röst), Anne Francine (röst), Hetty Galen (röst), Gordon Halliday (röst), Bob McFadden (röst), Corinne Orr (röst), Joe Silver (röst)

Sam Moore, Maurice Rapf

Kortfilm, Animerad, Familjefilm, Fantasy

Med i listor: 80-tal Top 50, Animerad Top 50, Familjefilm Top 50, Fantasy Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kortfilm Top 50, Populärt och billigt
Diskussioner om Trolltyg i tomteskogen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Trolltyg i tomteskogen (376 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   21/10 2017
helt ok
Sture Stenhög (Anmäl)   6/8 2017
Antar att det här är något som man borde ha sett som kid, men jag tvivlar faktiskt på att jag ens hade gillat det då. Om någon av någon anledning skulle få för sig att göra en propagandafilm för skogstomtar, så hade väl det här blivit resultatet. Men som vanlgit blir effekten snarast den rakt motsatta, de här självgoda småsatarna borde ju kunna få vem som helst att börja hålla på trollen istället. Tyvärr är de förvisso bra irriterande de också, men knappast i samma liga som farfarstomten och det sibiriska fanskapet. Att det här har lyckats blivit något slags fenomen kan nog bara förklaras med en svältfödd generation uppväxt på stats-tv
RadioSaga (Anmäl)   24/11 2016
Älskade, underbara, fina, mysiga film - du är ett mästerverk för sig!
idaho1981 (Anmäl)   27/6 2015
Mycket nostalgi i denna. Såg om den för nåt år sen och den är allt lite spännande, rolig och underhållande.
Krille80 (Anmäl)   24/12 2014
Gud, vad jag älskade detta som liten och jag tror fortfarande att mina föräldrar har det inspelat på ett gammalt VHS-band. Ett band som jag dock ännu inte hittat när jag tagit mig tid att leta. När jag nu såg att Trolltyg I Tomteskogen fanns inlagd här så blev jag alldeles lycklig i kroppen och minnena kom tillbaka och jag kastade mig in här för att kommentera.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Trolltyg i tomteskogen