Tropa de Elite

Originaltitel: Tropa de Elite
Regissör:José Padilha
Utgivningsår:2007

Om Tropa de Elite:

Två barndomsvänner blir poliser i staden Rio de Janeiro. Efter att ha funderat på att antingen läsa på högskola eller fortsätta sina polisjobb väljer de att söka till en speciell piketstyrka vars uppgift är att ta död på drogproblemen i staden. Påven ska komma på besök, hans logi ligger bara något kvarter från de problematiska slummen, läget är akut.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Stefano Sollima
År: 2012
Genre: Drama, Action, Kriminalare
A.C.A.B: All Cops Are Bastards

Wagner Moura, Caio Junqueira, André Ramiro, Milhem Cortaz, Luiz Gonzaga de Almeida, Fernanda de Freitas, Bruno Delia, Marcelo Escorel, André Felipe, Thelmo Fernandes, Emerson Gomes, Paulo Hamilton, Bernardo Jablonski, Fábio Lago, Fernanda Machado

Bráulio Mantovani, José Padilha, Rodrigo Pimentel

Drama, Action, Kriminalare, Thriller

Elite Squad, The Elite Squad

Brasilien

Recension Tropa de Elite

- niklasringdahl sätter betyg 4 och skriver:
"Knark är bajs" löd en av många antiknark-kampanjer här hemma i Sverige. Ofta belyser man här knarkandets inverkan på kroppen, hur beroendeframkallande det är, och hur det leder den fina svenska ungdomen in i brottslighet och prostitution. Det är nog inte många som avhåller sig på grund av den pedagogiken, i Sverige är knarkets baksida så försvinnande liten i jämförelse med fattiga länder långt bort...

Recension av Tropa de Elite - Läs hela!

Med i listor: Guldbjörnar i Berlin
Diskussioner om Tropa de Elite  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tropa de Elite (239 st)
Ghostface (Anmäl)   13/11 2018
På grund av miljö blir det en väldigt färgstarkt och rå inpackad action. Filmen hade gärna kunnat gå mer på djupet i sin moral eftersom den alltid är närvarande i historien och tar ställning.
Clark (Anmäl)   5/10 2018
Tankeställare till vänsterliberala medelklasslynglar som sitter och ojar sig över ”polisbrutalitet” och ”profilering” när de själva aldrig behöver veta av problemen i sina egna områden; politisk läxa så det står härliga till! Jag älskar BOPE.
lucius (Anmäl)   26/7 2018
Skulle kunna vara en bra kampanj-film för legalisering av droger.
Genstruktur (Anmäl)   14/4 2018
Rätt skönt att bo i Sverige ändå.
WillyV (Anmäl)   17/3 2018
Stenhård.