Betyg idag: 1 208 Besökare idag: 4 262

Originaltitel: True Romance
Regissör:Tony Scott
Utgivningsår:1993

Om True Romance:

Clarence lever ensam, älskar kung fu-filmer och går alltid på bio på sin födelsedag. Denna födelsedag möter han den energiska Alabama som spiller popcorn över hela honom...
Så småningom hamnar paret i delo med maffian vilket får brutala följder.

Titel: Pulp Fiction
Regissör: Terrence Malick
År: 1973
Genre: Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller, Äventyr, Roadmovie
Det grymma landet

Christian Slater, Patricia Arquette, Dennis Hopper, Val Kilmer, Bronson Pinchot, Gary Oldman, Brad Pitt, Christopher Walken, Samuel L Jackson, Michael Rapaport, Saul Rubinek, James Gandolfini, Tom Sizemore, Chris Penn, Kevin Corrigan, Ed Lauter

Quentin Tarantino

Action, Kriminalare, Romantik, Thriller, Roadmovie

Recension True Romance

- billybob sätter betyg 5 och skriver:
Clarence älskar karatefilmer och under ett biobesök möter han den prostituerade Alabama. De blir förälskade. När Clarence ska hämta en väska hos henne råkar han ha ihjäl Alabamas hallick. Snart har Clarence och Alabama ett gäng hänsynslösa gangsters i hälarna. True Romance är en av mina största filmfavoriter och dessutom en av de filmer jag återvänt till flest gånger genom åren. Tarantinos manus...

Recension av True Romance - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Action Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Roadmovie Top 50, Romantik Top 50, Thriller Top 50
Diskussioner om True Romance  (0 diskussioner)
Kommentarer om True Romance (587 st)
karlmats (Anmäl)   23:34 29/1
Man märker på dialogen att det här är ett Tarantino-manus, handlingen kanske inte är nåt speciellt men det blir ändå underhållande dels tack vare alla rappa vändningar och dels tack vare den extremt välkända casten, många är inte med speciellt mycket men vilket galleri de lyckas få till. Att Christian Slater fick huvudrollen drar ner helhetsintrycket, han är ändå ganska mycket av en dolme generellt och så även här. I övrigt är det bra underhållning från början till slut och även om det förmodligen är den Tarantino-rulle jag gillar minst så måste det ändå bli en 3a till slut även om den inte är jättestark.
Filmfantast86 (Anmäl)   12/10 2017
Maltz (Anmäl)   8/1 2017
Finns mycket att säga om denna film men kortfattat är den väldigt medioker. Känns varken som Tony Scott eller Tarantino film känns helt enkelt som en blandad vision vilket aldrig är bra. Två ljuspunkter är Tarantinos detaljer för karaktärer som normalt inte finns i Tony Scotts filmer och Zimmers soundtrack som dock är placerat nästan slumpmässigt runt om i filmen. Filmen har lånat mycket från tidigare filmer och försöker sig inte på något nytt och det är för mig en Scott som spelar säkert. Fast för den delen vem kan inte skratta när Walken säger ord som "you\'re a cantaloupe". Film som jag kommer se om trots hårda ord till Scott. Blir en stark 3:a.
RustyFilm (Anmäl)   8/12 2016
Det är inte Tarantino som har regisserat den här (som jag tidigare trott), utan Tony Scott. Däremot har Tarantino skrivit manus. Hur som helst kan man verkligen känna att ”själen” i den har filmen senare vandrade över till klassikern Pulp Fiction. True Romance är bra, tror jag rankar den som tvåa efter just Pulp Fiction på
Jamesa (Anmäl)   17/11 2016
Såg om den nu igen. Får nog trots allt dra ner den ett betyg. Är fortfarande bra, men inte mycket bra. Ordinär historia hålls uppe av många bra skådisar.Funkar fortfarande, men inte på den höga nivån.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till True Romance