Turist

Originaltitel: Turist
Regissör:Ruben Östlund
Utgivningsår:2014

Om Turist:

En familj åker till Alperna för några dagars skidåkning och tid för varandra. Solen skiner och underlaget är perfekt, men en lavin vänder upp och ner på tillvaron när pappa Tomas överger hustru och två barn i en nära-döden-upplevelse.
Se filmen på iTunes

Originaltitel: Maps to the Stars
Regissör: David Cronenberg
År: 2014
Maps to the Stars

Johannes Kuhnke, Lisa Loven Kongsli, Clara Wettergren, Vincent Wettergren, Kristofer Hivju, Fanni Metelius, Karin Myrenberg, Brady Corbet, Johannes Moustos

Ruben Östlund

Drama

Force Majeure

Sverige, Frankrike, Norge

Recension Turist

- steely_dan sätter betyg 3 och skriver:
För den som till äventyrs har missat det, utspelar sig "Turist" i Alperna. Det svensk-norska paret Tomas och Ebba har rest dit med sina två barn för att åka skidor, bo på lyxhotell och ta det lugnt. Rätt snart händer dock något som skakar om semestern ordentligt. Det blir inte som de har tänkt sig, och situationen blir alltmer lavinartad. Filmen, som lika gärna hade kunnat heta ”Lavin” på grund...

Recension av Turist - Läs hela!

Med i listor: Guldbaggar
Kommentarer om Turist (161 st)
hsimpson (Anmäl)   11:01 22/7
Inte ett dugg konstigt att den här har prisats internationellt. Och heller inte ett dugg konstigt att den inte verkar gå hem bland medel-Svensson (att döma av kommentarerna här). När den är som bäst är den ruskigt bra, faktiskt. Däremot är den lite för ojämn, och några episoder drar ned betyget. Dock en trevlig film om etik och det mänskliga psyket. Trean är stark.
choklatchip (Anmäl)   17:54 6/7
Ruben Östlund kan verkligen det här med att skapa obehagligt dråpliga sinnesstämningar. Helt underbar! Sådana diskussioner det blev i familjen och hur det svängde i vad man kände för de olika karaktärerna. En otroligt mänsklig film. Fanns ett par scener som inte höll måttet men som helhet verkligen värd en titt.
Ola_Schubert (Anmäl)   11/3 2018
Nja, en liten besvikelse. Skickligt filmad och bra skådespelarprestationer. Men filmen grep inte tag i mig, En stark trea i betyg blir det dock.
Rai (Anmäl)   8/2 2018
Nja, för mycket svensk relationsfilm för min smak. De blir bitvis otroligt seg!!!
Albion (Anmäl)   11/1 2018
Väcker en del intressanta frågeställningar. Vi har nog alla känt oss mer eller mindre patetiska emellanåt, vilket egentligen är ett sundhetstecken när man blir klar över det även om den förvissningen är högst smärtsam. Fina rollgestaltningar av barnen. Jag tycker filmen håller god nivå rakt igenom och betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Turist
Se filmen