Två eller tre saker jag vet om henne

Originaltitel: 2 ou 3 choses que je sais d'elle
Regissör:Jean-Luc Godard
Utgivningsår:1967

Om Två eller tre saker jag vet om henne:

En fiktiv dokumentär i spelfilmsformat om "Hon"; Paris, skådespelerskan Marina Vlady och filmkaraktären Juliette Janson. Kapitalismen och kommersialismen i den franska huvudstaden gör alla invånare till prostituerade.

Titel: Ficktjuven
Regissör: René Clair
År: 1924
Entr'acte – de kloka galningarna
Titel: Prästmans dagbok
Originaltitel: Journal d'un curé de campagne
Regissör: Robert Bresson
År: 1951
Prästmans dagbok

Marina Vlady, Joseph Gehrard, Anny Duperey, Roger Montsoret, Raoul Lévy, Jean Narboni, Yves Beneyton, Juliet Berto

Jean-Luc Godard

Drama

Deux ou trois choses que je sais d'elleTwo or Three Things I Know About Her

Frankrike
Med i listor: Franska nya vågen
Diskussioner om Två eller tre saker jag vet om henne  (0 diskussioner)
Kommentarer om Två eller tre saker jag vet om henne (31 st)
Ful_fisk (Anmäl)   2/5 2017
Förbaskade jävla Godard! Här proppar han filmen full med intressanta idéer, fina bilder, en lysande Marina Vlady och en hel del skönhet, men håller också tillbaks sitt verk med massvis av smörja inbakat och en helhet som - hört den förut? - inte håller ihop alla idéer. Jag blir ännu mer frustrerad denna gång, eftersom denna film faktiskt hade riktigt mycket fina inslag, till skillnad från de närmast föregående, så därför känns det ännu mer förödande att han sumpar det ännu en gång. Och en viskande voice-over? Kom igen, det är ju lika tilltalande som att projicera filmen ovanpå ett rövhål! Viskning i media borde överlag förbjudas och att låta det pågå i scen efter scen är bara ren och skär tortyr! Bästa filmen sedan Alphaville, men fortfande inte nog för att få godkänt.
Asmorod (Anmäl)   23/4 2017
Godard fortsätter med att inte imponera.
frommen (Anmäl)   5/3 2016
Marina glider runt och det serveras konstant viskande voiceovers omn kapitalism, vietnam och skillnaden mellan film och text. Har vissa poänger men tröttsamt och hjärtlöst.
Darn (Anmäl)   17/2 2015
Inte en film som föll mig i smaken. Fann den mest uttröttande och lite repetitiv i berättandet, lite som en längre kortfilm. Hade också svårt för kvinnobilden, även om det säkert var syftet.
peterclash (Anmäl)   30/11 2013
Gillar antikapitalismen i filmen men kan knappt släppa fokus från de snygga kläderna på de sköna skådisarna.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Två eller tre saker jag vet om henne