Twin Peaks: Fire Walk with Me

Originaltitel: Twin Peaks: Fire Walk with Me
Regissör:David Lynch
Utgivningsår:1992

Om Twin Peaks: Fire Walk with Me:

Twin Peaks är en liten stad på gränsen till Kanada. En ung prostituerad, Teresa Banks, hittas mördad. FBI kopplas in och agent Chet Desmond får hand om fallet. Ledtrådar till gåtans lösning dyker upp på de mest oväntade och överraskande sätt. När Desmond mystiskt försvinner kopplas specialagent Dale Cooper in. Samtidigt dras en annan ung flicka, high school-eleven Laura Palmer in i en tillvaro med sex och droger i en allt större omfattning. Prolog till den kultförklarade tv-serien.

Titel: Twin Peaks
År: 1997
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
Film nr.: 2006
Lost Highway

Sheryl Lee, Ray Wise, Moira Kelly, Kyle MacLachlan, Dana Ashbrook, James Marshall, Mädchen Amick, Miguel Ferrer, Chris Isaak, Kiefer Sutherland, Grace Zabriskie, David Bowie, Heather Graham, Frank Silva, Peggy Lipton, Harry Dean Stanton, Pamela Gidley

David Lynch, Robert Engels

Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium

Frankrike, USA

Recension Twin Peaks: Fire Walk with Me

- krufo sätter betyg 3 och skriver:
David Lynchs Twin Peaks är en av de mest älskade TV-serierna någonsin. Tack vare en väl avvägd blandning mellan såpopera och deckare med alldeles lagom mycket övernaturliga inslag gick den hem hos såväl kräsna Lynch-fans som den stora massan. Varken Arkiv X eller Sopranos omges av samma romantiska skimmer, trots att dessa två visats när internet gav möjlighet till diskussioner och inofficiella fansidor....

Recension av Twin Peaks: Fire Walk with Me - Läs hela!

Diskussioner om Twin Peaks: Fire Walk with Me  (0 diskussioner)
Kommentarer om Twin Peaks: Fire Walk with Me (316 st)
The Herminator (Anmäl)   16/12 2017
Egentligen omöjlig att ge ett rättvist betyg eftersom den ju bara är en fotnot till TV-serien - men jag blev berörd så vafan.
Solidus (Anmäl)   6/12 2017
En onödig prequel som visualiserar det som berättas om Laura Palmer i serien "Twin Peaks". Filmen bidrar inte till något nytt och Lynch väljer att ta bort en del av seriens mystisk, vilket jag betraktar som ett dåligt vägval. Filmen är seg, men det finns några obehagliga scener. Filmen fyller inte någon funktion och betyget blir en avgrundsdjup 1:a.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
Mörk men bra
Dream (Anmäl)   11/7 2017
Beskriver väldigt bra Laura Palmer hemska liv och känns väl ganska logiskt varför hon knarkar när hon har en sådan sjuk "Josef Fritzl" liknande pappa, dock så finns det ju en förklaring till varför Lauras pappa är sådan, (men då får man ta sig tid att både se serien och filmen för att någorlunda begripa detta.) Mystiken saknas från serien, annars är det en helt okej samt värdig uppföljare, framför allt så saknas det 90 - taliga "såpopera" tramset som serien bjöd på i vissa partier och det är skönt, i övrigt så är serien självklart mycket bättre.
myslas (Anmäl)   21/4 2017
Nä, det här tillför faktiskt ingenting. Mystiken är en stor del till att serien var så framgångsrik. Att försöka förklara allting är närmast kontraproduktivt. Det finns förvisso en och annan scen som håller hög klass men för det mesta känns det som om det är material som skulle blivit bortklippt från TV-serien.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Twin Peaks: Fire Walk with Me