Tyskland, år noll

Originaltitel: Germania anno zero
Regissör:Roberto Rossellini
Utgivningsår:1948

Om Tyskland, år noll:

Den unge Edmund kämpar för sin överlevnad i Tyskland efter andra världskriget. Hans hopp tänds då han träffar en gammal lärare, men det visar sig inte vara till mycket hjälp.

Titel: Befriande eld
Regissör: Yasujiro Ozu
År: 1960
Genre: Drama, Komedi
Sent om hösten

Edmund Moeschke, Ingetraud Hinze, Franz-Otto Krüger, Ernst Pittschau, Erich Gühne, Hans Sangen, Heidi Blänkner, Jo Herbst, Barbara Hintz, Christl Merker, Inge Rocklitz

Roberto Rossellini, Max Kolpé, Sergio Amidei, Carlo Lizzani

Drama

Allemagne année zéro, Germany Year Zero

Italien
Med i listor: 40-tal Top 50, Italienska Neo-realismen
Diskussioner om Tyskland, år noll  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tyskland, år noll (19 st)
Lilla prinsen (Anmäl)   17/10 2015
Storheten i Rossellini ligger i att kameran inte är riktad mot människor som lever, utan den är framförallt riktad mot människor som tänker.
Punkliv (Anmäl)   1/9 2015
Rekommenderad fyra. Känns alldeles för framstressad för att jag ska kunna engagera mig i människornas öden. En riktig besvikelse, tyvärr.
flanell (Anmäl)   16/4 2015
Som en käftsmäll.
Disintegrator (Anmäl)   18/11 2014
Som flera kommenterat så är t.ex skådespeleriet och musiken inte riktigt träffsäkert. Men jag tycker att detta är en film där fokus bör ligga på annat än stilistiska element. Dess plats i kanon är till stor del p.g.a att filmen fungerar som en artefakt av en viss tid och plats i världshistorien, och i dessa områden lyckas Rossellini väl.
emilstjernholm (Anmäl)   18/6 2013
Ett neorealistiskt mästerverk. Ofattbara scener från ett sönderbombat Berlins gator och en lågmäld skildring av den svåra tid som följde. Stundtals irriterar jag mig på skådespeleriet som inte alltid känns naturligt, men likväl är det en film jag kommer att minnas länge.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Tyskland, år noll