Tystnaden

Originaltitel: Tystnaden
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1963

Om Tystnaden:

Två systrar och den enas unge son är på tågresa någonstans i Europa. När den ena systern blir sjuk tar de in på ett hotell. Den tredje i Bergmans religiösa trilogi.

Titel: Nostalghia
Originaltitel: La pianiste
Regissör: Michael Haneke
År: 2001
Pianisten

Gunnel Lindblom, Ingrid Thulin, Jörgen Lindström, Birger Malmsten, Håkan Jahnberg

Ingmar Bergman

Drama

The Silence

Sverige
Med i listor: 60-tal Top 50, Guldbaggar, Sverige Topp 50
Diskussioner om Tystnaden  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tystnaden (152 st)
labi (Anmäl)   22:16 23/10
Känns italiensk. Håkan Jahnberg är min favorit med sitt roliga baklänges-haderittan-språk.
92axha10 (Anmäl)   17:45 13/10
En film om språk och ensamhet. Temana i filmen utforskas på typiskt Bergmanvis dvs mycket lämnas upp till tittaren själv.
Memmem (Anmäl)   01:54 18/8
Bergmandrama om ensamhet! Ingmar Bergman fick kritik för att "Nattvardsgästerna" var för pratig. Kanske gjorde han nästa film, "Tystnaden", medvetet tystlåten på grund av detta? Filmens behållning är närbilder på känslor hos två relativt vackra medelålders kvinnor och en tioårig pojke, men handlingen är utdragen och skulle få plats i en kort novell. Två systrar åker på en tågresa till kontinenten. Den enas tio-årige son följer med. Han bor normalt inte med någon av sina föräldrar. På hemväg blir ena systern sjuk och de tar in på ett hotell i ett fiktivt östeuropeiskt land, där språkförbistring uppstår. Den sjuka systern har en hög utbildning och är översättare, den andra, modern till pojken, är äventyrlig och söker även i denna stad efter fysisk kärlek. Pojken lämnas nästan helt åt sitt öde och längtar efter sin mamma. Väl spelat av Gunnel Lindblom och Ingrid Thulin, mer stelt spelat av den unge Jörgen Lindström. Närgångna bilder från hotellet och några från tågkupén. I många länder klipptes några nakenbilder bort, men inte i Sverige. Filmen bidrog till filmcensurens avskaffande, då chefen var bortrest på semester och inte kunde hindra att filmen inte fick några scener bortklippta. Det är svårt att sätta betyg på denna film, men det blir efter en stunds funderande: 3½
Nalleman (Anmäl)   18:11 12/6
Klart sevärd!