U-47 anfaller

Originaltitel: U47 - Kapitänleutnant Prien
Regissör:Harald Reinl
Utgivningsår:1958

Om U-47 anfaller:

Filmen handlar om en av Tysklands mest berömda ubåtskaptener Günther Prien och hans framgångsrika attack - med ubåt U47 - mot den bittiska flottbasen Scapa Flow där han smög in och sänkte slagskeppet Royal Oak.

Dieter Eppler, Sabine Sesselmann, Joachim Fuchsberger, Harald Juhnke, Uta Hallant, Olga Tschechowa, Richard Häussler, Raidar Müller-Elmau, Ernst Reinhold, Matthias Fuchs, Horst Naumann, Rolf Möbius, Rolf Weih

J Joachim Bartsch, Udo Wolter

Drama, Krig

U-47 Lt. Commander Prien

Västtyskland
Med i listor: U-båtsfilmer
Filmnummer: 31929
Diskussioner om U-47 anfaller  (0 diskussioner)
Kommentarer om U-47 anfaller (1 st)
goeran (Anmäl)   30/4 2007
Det märks att denna film är något präglat av vad som var politiskt korrekt på 50-talet. Att försöka göra ubåtsesset Günther Prien till någon form av tvehågsen motståndsman känns lite ansträngt; och har såvitt jag vet ingen verklighetsbakgrund. Det är naturligtvis orättvist att jämföra med nutidens ubåtsfilmer som Das Boot men det märks att producenterna har haft knappa resurser; och specialeffekterna är t ex ganska magra. Filmen hade vunnit på om regissören ägnat mera tid åt att just skildra den djärva och våghalsiga attacken mot Scapa Flow istället för att försöka täcka in så mycket annat. Dieter Eppler är bra i rollen som Günther Prien liksom Richard Häussler som ubåtsflottans chef (en roll som naturligtvis är modellerad efter Dönitz).