Ubåten

Originaltitel: Das Boot
Regissör:Wolfgang Petersen
Utgivningsår:1981

Om Ubåten:

Året är 1941 och den tyska ubåtsflottan deltar i slaget om Atlanten, där man försöker göra så stor skada som möjligt mot engelska fartyg. I original en miniserie, men finns även i tre långfilmsversioner på 149, 209 respektive 293 min.

Titel: Jakten på Röd Oktober
År: 2002
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
Below
Titel: Fienden i djupet
Originaltitel: The Enemy Below
Regissör: Dick Powell
År: 1957
Genre: Drama, Action, Thriller, Äventyr, Krig
Fienden i djupet

Jürgen Prochnow, Herbert Grönemeyer, Klaus Wennemann, Hubertus Bengsch, Martin Semmelrogge, Bernd Tauber, Erwin Leder, Martin May, Heinz Hoenig, Uwe Ochsenknecht, Jan Fedder, Claude-Oliver Rudolph, Ralf Richter, Joachim Bernhard

Wolfgang Petersen

Drama, Äventyr, Krig

U-båten, The Boat

Västtyskland

Recension Ubåten

- Gustavo99 sätter betyg 4 och skriver:
1981 gick tv-serien "Das Boot" för första gången på tv. Den handlade om livet på en tysk ubåt under andra världskriget. Filmen var ganska unik på sättet att skildra hur tyskarna hade det under andra världskriget ur deras synvinkel. Tv-serien klipptes om till en film också som blev nominerad till 6 Oscars. Nu finns även "The Director's Cut" på 3½ timme Vilket gör den mer fulländad. Das Boot börjar...

Recension av Ubåten - Läs hela!

Med i listor: Europa, Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, U-båtsfilmer
Diskussioner om Ubåten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ubåten (663 st)
Stan (Anmäl)   21:50 22/4
Otroligt välgjord och intensiv för att vara 2½h lång (och det är den korta versionen).Fantastiska effekter, soundtrack och skådespelare
Rai (Anmäl)   23/1 2018
Är det här en klassiker, eller vad då?
StaffanE71 (Anmäl)   23/12 2017
Mäktig. Grymt realistisk skildring. Bokförlagans författare var med, på den tiden. Ubåtskrigets tour de force film. Missa den inte. Självklar 5'a.
Filmfantast86 (Anmäl)   17/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   6/12 2016
Tysk ubåtsfilm (andra världskriget). Förutom att det är en hård och spännande krigsfilm är det även ett psykologiskt drama. Den tyska produktionen gör ju att man slipper amerikanska skådisar för en gångs skull. Å det e bra. Såg filmen nyss (för tredje gången under en 10-års period), denna gång på en blu-ray utgåva. Det tyska ljudet var helt suveränt nu jämfört med den tidigare dvd utgåvan. En väldigt bra film är det, och lång nästan 3,5 timmar
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ubåten