Ukrainian Rhapsody

Originaltitel: Ukrainskaya rapsodiya
Regissör:Sergej Parajanov
Utgivningsår:1961

Om Ukrainian Rhapsody:

Med andra världskriget i faggorna vinner en ung ukrainsk sopran en stor sångtävling, men avböjer internationell framgång och återvänder istället tillbaks till sin nödlagda hemby, och väntar otåligt på en återförening med sin militärt tjänstgörande fästman.

Olga Reus-Petrenko, Jevgenia Mirosjnitjenko, Eduard Koshman, Jurij Guljajev, Natalja Uzjvij, Aleksandr Gai, Valerij Vitter, Stepan Sjkurat, Sergej Petrov, Nikolaj Slobodjan

Aleksandr Levada

Drama

Sovjetunionen
Diskussioner om Ukrainian Rhapsody  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ukrainian Rhapsody (1 st)
goeran (Anmäl)   02:45 17/6
Sergej Parajanovs film Ukrainian Rhapsody (Ukrainskaya rapsodiya) från 1961, en av hans tidiga långfilmer, är mycket snyggt och innovativt filmad i färg och innehåller många trevliga sångnummer; däremot är väl storyn lite väl melodramatisk och banal. Huvudpersonen Oksana spelas av Olga Reus-Petrenko men sångrösten tillhör Jevgenia Mirosjnitjenko (och den är njutbar att höra).