Umberto D.

Originaltitel: Umberto D.
Regissör:Vittorio De Sica
Utgivningsår:1952

Om Umberto D.:

En pensionär försöker leva ett anständigt liv på en ständigt krympande pension. Hans hyresvärdinna vill vräka honom och hans gamla vänner vänder honom ryggen när han försöker låna pengar. De enda vännerna han har är hans trogna hund och hyresvärdinnans gravida husa.

Titel: Cykeltjuven
Regissör: Vittorio De Sica
År: 1946
Film nr.: 19658
Ungdomsfängelset

Carlo Battisti, Maria-Pia Casilio, Lina Gennari, Ileana Simova, Elena Rea, Memmo Carotenuto

Cesare Zavattini

Drama

Italien
Med i listor: Italienska Neo-realismen
Diskussioner om Umberto D.  (0 diskussioner)
Kommentarer om Umberto D. (91 st)
Snah (Anmäl)   30/12 2015
Typisk handviftningsrulle.
Punkliv (Anmäl)   15/4 2015
Rekommenderad fyra. Jag finner verkligen ingenting som går att klaga på. Framför allt skådespelet ifrån Battisti (hans enda roll!) är fenomenalt. Väldigt vacker och rörande film som är jävligt sorglig samtidigt som den är värmande... Sentimental, måhända, men jag gillar det. Gubben Umberto och hans hund Flike kommer ha en särskild plats i mitt hjärta resten av livet.
Barneyk (Anmäl)   14/4 2015
Känns väl utdragen trots att den är så kort. Slätstruken trea.
andmoreagain (Anmäl)   23/8 2014
Knäcker det mesta.
AlbinWesley (Anmäl)   14/4 2014
Ännu ett makalöst exempel på De Sicas mästerliga personregi, och så klart hela realismköret. Något som jag inte per automatik ser ett egenvärde i alls, ofta är det inte ens önskvärt. Men när man gör det så bra... Så ja, då är det magnifikt. Äsch, bla bla bla. Ack så bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Umberto D.