Undergången – Hitler och Tredje rikets fall

Originaltitel: Der Untergang
Regissör:Oliver Hirschbiegel
Utgivningsår:2004

Om Undergången – Hitler och Tredje rikets fall:

Året är 1945. Platsen är Berlin och Hitlers bunker. Adolf Hitlers privatsekreterare, 25-åriga Traudl Junge, fortsätter sitt arbete alltmedan Tredje Riket går mot sitt slut och de allierades bomber rasar över ett Berlin i spillror. Hitlers dagar är räknade. Men vad hände egentligen de sista dygnen i Hitlers liv? Vilka var de andra människorna i kretsen kring Führern, som levde och arbetade i bunkern, under dessa sista dagar? Vilken var deras roll i historien och i skuggan av Hitler?
Se filmen på Plejmo

Titel: Valkyria
Originaltitel: Valkyrie
Regissör: Bryan Singer
År: 2008
Genre: Drama, Thriller, Krig
Valkyria
Titel: Farewell, My Queen
Originaltitel: Les adieux à la reine
Regissör: Benoît Jacquot
Originaltitel: Anonyma - Eine Frau in Berlin
Regissör: Max Färberböck
År: 2008
En kvinna i Berlin

Thomas Kretschmann, Bruno Ganz, Christian Berkel, Heino Ferch, Alexandra Maria Lara, Götz Otto, Birgit Minichmayr, Ulrich Matthes, Juliane Köhler, Matthias Habich, Corinna Harfouch, Justus von Dohnányi, Michael Mendl, André Hennicke, Rolf Kanies

Bernd Eichinger

Drama, Krig, Biografi

Der Untergang – Hitler und das Ende des 3. Reichs, The Downfall: Hitler and the End of the Third Reich

Tyskland

Recension Undergången – Hitler och Tredje rikets fall

- Bokuto sätter betyg 4 och skriver:
Den tjugonde april 1945 fyller Tysklands och det Tredje Rikets Führer, Adolf Hitler, 56 år. Han gratuleras av sin militärstab i sin bunker i Berlin, över vilken artillerielden haglar så att hela staden skakar. Sovjetunionen kryper närmre och närmre Berlin, och den efterkommande belägringen, zonindelningen av och murbyggandet i staden till följd av detta, liksom Hitlers självmord den trettionde april,...

Recension av Undergången – Hitler och Tredje rikets fall - Läs hela!

Med i listor: Adolf Hitler, Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 2005, Populärt och billigt
Diskussioner om Undergången – Hitler och Tredje rikets fall  (0 diskussioner)
Kommentarer om Undergången – Hitler och Tredje rikets fall (757 st)
Ful_fisk (Anmäl)   13/9 2018
Makalöst tung och intensiv film om en brutal diktatur driven mot avgrundens kant och galenskapen som avslutade det hela. Bruno Ganz är en världssensation som Hitler, men det är den skoningslöst intensiva stämningen som är filmens kärna. Vansinnigt välgjort! Filmen kör kanske lite i samma hjulspår hela tiden, och varken storyn eller karaktärerna utvecklas särskilt mycket, vilket håller tillbaks toppbetyget. Men allting är i övrigt fullkomligt lysande.
Rai (Anmäl)   17/11 2017
Den här filmen är riktigt bra..
RustyFilm (Anmäl)   8/12 2016
Andra världskriget har ju filmats och bearbetats ur alla tänkbara vinklar och perspektiv men här nått nytt, ett tyskt Traudl Junges perspektiv. Hennes berättande lär ligga till grund för den här inblicken i Hitlers bunker. En ondskefull berättelse som lätt känns trovärdig och autentisk. Intressant film.
Sarakin76 (Anmäl)   12/2 2016
Ja da fikk man hilst på Hitler.
kalis89 (Anmäl)   22/11 2015
Fantastisk film som på ett bra sätt skildrar hur det var i Tyskland under denna tid, man får inte sällan se kriget ur ett Amerikansk/Brittisk synsätt. Som sagt mycket intressant!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Undergången – Hitler och Tredje rikets fall