En katt i Paris

Originaltitel: Une vie de chat
Regissör:Jean-Loup Felicioli, Alain Gagnol
Utgivningsår:2010

Om En katt i Paris:

Om dagen är Dino en vanlig huskatt och lilla Zoés bästa kompis. Om natten en fullfjädrad tjuv som stryker över hustaken tillsammans med den godhjärtade gentlemannatjuven Nico. Zoés mamma är polis och jobbar ofta över så för Zoé är Dino ett troget sällskap när hon lämnad ensam hemma. När Zoé så småningom upptäcker vad hennes snälla katt egentligen sysslar med om nätterna dras hon in i ett rafflande äventyr med stulna juveler, läskiga gangsters och en härva av problem.

Titel: Trion från Belleville
Regissör: Luc Besson
År: 1983
Genre: Science Fiction
Den sista striden

Dominique Blanc (röst), Bruno Salomon (röst), Jean Benguigui (röst), Bernadette Lafont (röst), Oriane Zani (röst), Bernard Bouillon (röst), Patrick Ridremont (röst), Jacques Ramade (röst), Jean-Pierre Yvars (röst), Patrick Descamps (röst)

Alain Gagnol

Animerad, Kriminalare, Mysterium

A Cat in Paris

Frankrike
Diskussioner om En katt i Paris  (0 diskussioner)
Kommentarer om En katt i Paris (24 st)
KyLLo (Anmäl)   11/4 2018
Storyn är inte helt lyckad. Jag tycker att de komiska inslagen fungerar bäst. Även ganska fult tecknad. Det jag verkligen uppskattar är miljöerna och stämningen.
Rai (Anmäl)   29/11 2017
Hel okej liten fransk film..
Jaganatha (Anmäl)   13/4 2017
En mycket fransk film och klart mer sevärd för vuxna än de flesta nog skulle tro. Jag gillar teckningsstilen, för den påminner om nästan inget annat av dagens tecknade film. Snygg kriminalfilmsparodi med katten som ett slags tyst iakttagare.
mylar (Anmäl)   14/2 2016
Gullig film som är mycket vältecknad. Dessvärre fanns bara dubbat ljud på dvd:n men jag blev ändå positivt överraskad, då jag hade väntat mig en renodlad barnfilm utan underhållningsvärde. Jag borde ha förstått bättre när det kommer från Frankrike.
saggesaliv (Anmäl)   26/4 2014
Vilken helt underbar tecknad film. Detta är precis som jag vill ha dem, mina små tecknade pärlor - lite smått läskiga och aningen för obskyra för att vara barnfilm. Älskar verkligen att man tagit god skurk-ond skurk-konceptet in i en tecknad film. Att det sedan slängts in en superskurkskatt i det hela gör att jag faller pladask nästan direkt. Animationerna är ju så otroligt vackr och Paris blöta gator ser så otroligt perfekta ut, aldrig får dessa animationer mig att tveka en sekund - för de är geniala, precis som filmen den själv. Att jag valde att ladda hem en icke-dubbad version som tog två dagar att få ner, kan vara ett av de bästa besluten jag gjort, för oj vad magiskt det är när skurkarna babblar skit på franska, och oj vad vacker Nicos röst blir till hans personlighet på franska. I en dubbad version skulle all magin med säkerhet vara borta. Detta är en film som jag vet kommer landa långt upp på 2010-listan redan nu. Jag älskade verkligen den och den hör utan tvekan till en av de starkaste animerade filmer på senare år. En stark 7/10 kan jag med stor säkerhet säga att det blir. Den är och snuddar vid åttan men inte riktigt så är den där.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till En katt i Paris